Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny bildskärm


Trinity72

Rekommendera Poster

Har ett par frågor som jag önskar få hjälp och svar på...

 

Måste man tänka på något speciellt när man väljer en ny bildskärm?

 

Kan du/ni ge tips på vart man kan vända sig om man önskar en hyggligt bra skärm med ett hyfsat bra pris?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det där med bildskärmar är jättesvårt att svara generellt på.

 

(Du frågar lite för generellt för att få ett bra svar)

 

1) Se till att den har bra bild. Du skall stirra på den i många år, så bilden måste vara bra.

 

2) Spara inte in på bildskärmen. Du behöver inte köpa den allra dyraste, men du måste kolla på bilden om den ser bra ut. En bra 17 tummare är att föredra framför en dålig 19-tummare!

 

3) Se till att det är en märkesprodukt. Större märken är inte nödvändigtvis bättre än okända, men större märken har förhoppningsvis ett rykte de är rädda om.

 

Själv köpte jag en 17" Huyndai DeLuxeScan-skärm av 24-store 1998 för 1990:-, vilket var under halva priset vad skärmarna kostade i "affär" i Göteborg. Skärmen är fortfarande hur bra som helst, och kan verkligen rekommenderas. (Koreanerna var inte så kända att göra bra grejor på den tiden).. Garantin gick ut 2001.

 

Det man skall titta på är att bilden ser bra ut, speciellt text i ordbehandlare och färgbilders skärpa.

Linearitet är en annan grej man skall titta efter. Fyrkanter skall se fyrkantiga ut, och inte ovala.. Typ.

 

Hög uppdateringsfrekvens vid hög upplösning är en annan grej man skall titta efter.

 

Samt givetvis ett lågt pris.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har 2 st platta skärmar (18" resp 15") och dessa ger en enastående bildkvalitet och färgåtergivningen är perfekt. För en gång skull kan man redigera bilder i datorn så att det blir bra resultat både på skärmen och fotosättningen utan att justera färger, gamma och annat bjäffs.

 

En CRT skärm (en såndär stor sak med bildrör) är svåra att ställa in så att de visar rätt färger, dessutom förändras färgerna och skärpan med åldern.

 

Om du funderar på en platt skärm, får du bättre bild via DVI-interfacet istället för VGA. Dock krävs att ditt grafikkort har DVI-utgång.

 

Men, man ska sitta många timmar här så jag tycker det får kosta att skaffa en bra skärm som man trivs med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pedagogen sa: "En bra 17 tummare är att föredra framför en dålig 19-tummare!"

 

Det är verkligen sant...Jag har Samsung skärm som jag verkligen trivs med...jag älskar det platta bildröret...

 

Planerar du att köra spel (lr titta på filmer) så är inte en TFT (platt) skärm att föredra...OBS att platt bildrör och platt skärm som TFT skärmar kallas i folkmun INTE är samma sak...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inga detaljer exakt varför, men jag har hört (läst) att bilden inte riktigt hänger med lr att bilden fastnar å så...särskilt med snabba rörelser (film, spel)...

 

Är det nån som kan stödja mina påståenden???...lr snackar jag skit...:-)

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var nog några år sen, och på "bärbara" i första hand som man kunde se en viss "eftersläpning". På moderna desktop-TFT finns inga sådana problem. Jag tror CRT är dött om två år...

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Billiga skräpskärmar har säkert den egenskapen, men inte lite bättre skärmar.

 

Jag har själv en 18" TFT skärm och den hänger med alldeles utmärkt. En gång i tiden vad platta skärmar skräp, med dålig bild, eftersläpning, skuggbilder och dimmiga rörelser. Så är det inte längre.

 

Skärmen på min bärbara är något sämre, den uppdaterar inte direkt man kan se en liten fördröjning, likaså färgerna är inte desamma om man ser skärmen från sidan eller mer uppifrån.

 

För er som har råd - köp en platt skärm!

 

[inlägget ändrat 2002-01-03 22:20:41 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få datorprylar som handlar så mycket om personligt tycke och smak som skärmar. Därför är det alltid bäst att kontrollera bildkvaliteten innan man köper skärmen.

 

När det gäller CRT/TFT-debatten kan man konstatera att TFT-skärmarna mognar blixtsnabbt och snart kan slå ut CRT helt och hållet. Men inte riktigt än:

 

1) Svarstider. TFT är och kommer alltid att vara långammare än CRT. Frågan är om det spelar någon roll längre, personligen tycker jag att dagens TFT-skärmar i den högre prisklassen duger... men som sagt, skärmar är rätt personligt.

 

2) Färgåtergivning. Även de bästa TFT-skärmarna har, fortfarande, sämre färgåtergivning än en riktigt bra CRT-skärm. I det här fallet kan man tycka vad man vill, detta är mätbart, och mätningarna är entydiga. Skillnaderna är dock små, somliga kan säkert knappt märka dem, eller bryr sig inte om dem.

 

3) Upplösning. Då TFT-skärmar rent fysiskt har ett bestämt antal pixlar bör man använda dem på dess optimala upplösning. Om man vill/behöver köra i flera olika upplösningar, eller på väldigt höga upplösningar, är inte TFT ett bra alternativ.

 

Men, trots allt... min nästa skärm ska vara platt. Dom är tuffa, tar ingen plats, och jag tycker bilden känns skarpare och lugnare för ögonen :-)

 

Två länkar som kan vara av intresse:

http://www.hitachidisplays.com/how_monitors/flatpanel.htm

http://www4.tomshardware.com/display/01q4/011214/index.html

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

[inlägget ändrat 2002-01-03 23:23:20 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Håller inte med. Det kanske är mätbart med ett oscilloscope, men vem sitter med ett sånt och mäter.

Men visst, det säljs skärmar som är sämre än skräp, men dra inte alla över en kamm för det....

 

2. Njae.... En vanlig CRT-skärm är svårare att ställa in så att den blir korrekt, särskillt om man kan ställa RGB var för sig och färgtemperatur.

Gör man en TFT via DVI-interfacet är färgerna helt korrekta (än en gång kanske man kan mäta sig fram till dåliga värden). Jobbar jag med en trycksak på skärmen och går med den till tryckeriet så blir det som jag tänkt. Jag har tidigare jobbat med CRT-skärm och det var inte kul....

 

3. Håller med. En TFT som är gjort för 1280x1024 ska köras i den upplösningen och inget annat om man vill ha optimal bildkvalitet, även om skärmen klarar även lägre upplösningar genom att köra antialiasing.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Håller inte med.

 

Håller inte med? Om vad? Att responstiderna (och uppdateringsfrekvenserna) är sämre på TFT-skärmar än på CRT-skärmar är inte en åsikt utan ett faktum. Man kan säga att det beror, bland annat, på att ljus är snabbare än flytande kristall. Dock är, som jag redan påpekat, TFT-skärmarna redan i dag såpass snabba att jag åtminstone inte störs av det... nämnde det bara eftersom jag vet att det finns folk som säger sig störas av det.

 

2. Njae.... En vanlig CRT-skärm är svårare att ställa in så att den blir korrekt

 

Jag pratade inte om felaktigt inställda skärmar, det där förutsätter jag att man klarar av. Jag pratade om korrekt inställda skärmar, och de felaktigheter i färgåtergivning som alla skärmar har. TFT-skärmar har dem dock i högre grad än CRT-skärmar. Men... som sagt, skillnaden är inte jättestor och TFT-skärmarna blir snabbt bättre.

 

För ett exempel på färgproblemet rekommenderar jag länken till Tomshardware i mitt förra inlägg. De (i och för sig små) problem den recenserade TFT-skärmen har är ganska typiska.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

[inlägget ändrat 2002-01-03 23:45:08 av Björn G]

[inlägget ändrat 2002-01-03 23:48:47 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. och jag som fortfarande anser, att trots TFT-skärmarnas enorma framsteg, så är dom ljusår ifrån en proffsig CRT-skärm när det gäller bildåtergivning, färgkvalitet och framförallt kontrastomfång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Och när blev TFT detsamma som flytande kristaller? LCD är flytande kristaller, men TFT är en HELT annan teknik.

 

LCD-skärmar har något felaktig färgåtergivning, men TFT-skärmar här i det närmaste korrekt färgåtergivning.

 

De skärmar som sitter på bärbara datorer är inte samma sak som de platta man har till desktop-datorer, bara för att vara tydlig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när blev TFT detsamma som flytande kristaller? LCD är flytande kristaller, men TFT är en HELT annan teknik.

 

Jamen... det är nästan så att jag börjar tro att du driver med mig.

 

Jag tar det från början. För det första: LCD = Liquid crystal display = en skärm med flytande kristaller.

 

För det andra: Det finns huvudsakligen tre typer av LCD-skärmar. Den första (common-plane-lcd) används dock inte till datorskärmar utan i digitala klockor och så vidare. De båda typer av LCD-skärmar som används till datorer är "passive-matrix" och "active-matrix". Den första varianten kan vi lämna därhän eftersom den ändå är på väg ut, men den andra, active-matrix, bygger på en teknik som kallas "thin film transistors", eller med andra ord TFT.

 

Alltså: Självklart är TFT-skärmar en slags LCD-skärmar. Hur trodde du bilden skapades?

 

En kort definition av TFT på Webopedia finns här:

http://www.webopedia.com/TERM/T/TFT.html

 

Men jag skulle rekommendera ett besök här för att verkligen lära sig hur det fungerar:

http://www.howstuffworks.com/lcd.htm

 

LCD-skärmar har något felaktig färgåtergivning, men TFT-skärmar här i det närmaste korrekt färgåtergivning.

 

Bestäm dig.

 

De skärmar som sitter på bärbara datorer är inte samma sak som de platta man har till desktop-datorer.

 

Jo.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det finns minst 20 olika sätt att skapa en bild på. En del är billiga, en del är vråldyra, därför är de inte så vanliga.

 

Det är inte bara LCD (eller TFT om man nu sorterar in det i samma grupp) som sitter i platta skärmar, det finns ju även plasmaskärmar. Vill du sortera in dom också i LCD-gruppen?

 

Jag tror att vi till viss del pratar förbi varandra för att du tror att jag menar TFT när jag skriver LCD.

 

LCD-skärmar (passiv matris) har sämre bild och sämre färgåtergivning än TFT (aktiv matris). I många bärbara sitter lite billigare skärmar (både LCD och TFT), för att inte datorn ska _för_ dyr, men i desktopskärmarna sitter det ofta bättre paneler. Jag säger inte att det alltid är så, men ofta. Jag har sett få bärbara med riktigt bra bildskärmar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara LCD (eller TFT om man nu sorterar in det i samma grupp) som sitter i platta skärmar, det finns ju även plasmaskärmar. Vill du sortera in dom också i LCD-gruppen?

 

Naturligtvis inte. Det finns ju inga flytande kristaller i plasmaskärmar*.

 

Jag kallar bara LCD-skärmar för LCD-skärmar... och TFT-skärmar är ju en typ av LCD-skärmar. Till och med den vanligaste typen i dag.

 

Jag tror att vi till viss del pratar förbi varandra för att du tror att jag menar TFT när jag skriver LCD.

 

Nädå, ingen risk, jag har pratat om TFT-skärmar hela tiden, eftersom det är den enda sortens LCD-skärm som är intressant nu för tiden.

 

(* Vad gäller plasmaskärmarna skapas bilden där av neon- och xenon-gas som antänds av strömmen, omvandlas till plasma och avger ultraviolett ljus vilket i tur aktiverar färgfosformojänger som avger synligt färgat ljus. Där finns alltså inga flytande kristaller, vilket innebär att det vore väldigt fånigt att kalla det för en LCD-skärm.)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

[inlägget ändrat 2002-01-04 02:37:51 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn G har har helt rätt ... Men jag vill tillägga att TFT står för Thin Film Transistor och betyder i praktiken att man har en transistorer per färg (röd, grön och blå), alltså totalt tre transistorer per pixel. Dessa skall sedan "blanda" till rätt färg. Idag ligger det snarare en teknisk begränsning som gör att man (obs: idag!) inte kan få lika många variationer i en LCD-skärm som i en skärm med bildrör. Men jämfört med bara för några år sedan så utvecklas LCD-skärmarna enormt, så vändpunkten kommer säkert så småningom. Det största problemet tillverkarna av LCD-skärmar brottas med idag är att få skärmarna hela (dvs. inga döda pixlar eller få). Hade de inte behövt kassera så mycket 18" LCD-skärmar pga. detta så hade de inte kostat tiotusentals kronor :)

 

TFT _ÄR_ en variant på LCD (och inte en helt annan typ av skärm). Är en skärm med Trintron-rör fortfarande inte en bildrörsskärm M. Andersson?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-04 04:10:54 av Impression]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok, jag ger mig!

 

Men jag har en gång i tiden fått lära mig att TFT inte är en typ av LCD utan en helt annan typ av skärm. Tydligen hade dom fel.

 

Självklart är en Trinitronskärm en bildrörsskärm - Trinitron är ju en typ av bildrör....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...

Visst är TFT thin film transistor. Men visst är LCD baserat på flytande kristaller och det är inte TFT. Det är två rejält olika tekniker...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen... det är nästan så att jag börjar tro att du driver med mig.

 

Driva med Björn G? Det kan jag väl aldrig tänka mig? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pellefant skrev:

 

"Men visst är LCD baserat på flytande kristaller och det är inte TFT. Det är två rejält olika tekniker..."

 

Here we go again *suck*

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-04 13:59:34 av Impression]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är TFT thin film transistor. Men visst är LCD baserat på flytande kristaller och det är inte TFT. Det är två rejält olika tekniker...

 

Helt fel. Fortfarande. Jag har tidigare i tråden förklarat hur det fungerar OCH bifogat länkar till olika webbplatser där det förklaras i nästan plågsam detalj.

 

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det tydligare... men här är lite citat hämtade från skärmtillverkarnas egna hemsidor:

 

Eizo: "A TFT-display is a type of LCD-display which uses Thin-Film Transistors (TFT) to control each pixel individually. Active Matrix Displays offer higher contrast ratios, wider viewing angles, and faster response times than Passive Matrix Displays."

 

Samsung: "TFT LCD(Thin Film Transistor Liquid Crystal Display) has a sandwich-like structure with liquid crystal filled between two glass plates."

 

Sony: "This technologically advanced computer display boasts a spacious 18.1" TFT LCD panel in a unique and fashionable two-toned gray design."

 

Nokia: "The Nokia 800PRO is one of the most advanced displays available today. This active matrix super TFT LCD display is uniquely designed for environments where high performance and a compact design are essential."

 

Ok?!

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...