Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DI-804 och Telenordia ADSL


polke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är just nu väldigt irriterad och detta beror enbart på D-Link 804. Såg att många hade klagat på denna men dock.

 

Mitt problem ligger i att jag inte får min ADSL uppkoppling (Telenordia) att funka genom routern.

Jag kommer åt mitt nätverk (som består av 2 burkar med NT 4.0 SP6) men ej Internet.

 

Routern kopplar upp, får ett IP samt gateway av Telenordia men sen kommer jag inte längre. Tx och Rx visar bara att den tar emot några enstaka bit.

 

D-Link gav mig rådet att avinstallera Telenordias EnterNet inloggningsklient som lägger sig som en egen TCP/IP adapter men även efter detta fungerar det inte. Jag har även testat i Win98 där samma problem uppstår, även om jag aldrig har haft EnterNet installerat där.

Enl. D-Link hjälper det inte heller med att uppdatera firmware då det är mest: 'nya mac-grejer i dom'.

 

Telenordia får inte ge support på routerfrågor men enl. killen jag pratade med ska det fungera med DI-704 och DI-804 men att det var väldigt många som hade ringt och haft samma problem som jag. D-Link säger också att Telenordia användare i Norge har fått det att funka.

Har sökt på nätet som en galning men inte hittat något relevant.

 

All hjälp mottages varmt! Speciellt från Telenordia ADSL användare som har samma hårdvara.

Känns som jag byter routern inom kort om inget nytt inträffar.

 

Tack!

 

Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju himla trist.

 

Telias variant är ju bara att logga in på login1.telia.com därefter "forever renew IP" i D-Linken sedan är det löst.

 

Måste man ha separat programvara installerad på datorn för att accessa Telenordias nät? EnterNet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Problemet är -förmodligen- att 804:an inte har speciellt bra stöd för PPPoE standarden som tydligen är lite obskyr i sig själv.

 

Man måste ha separat programvara, d.v.s. EnterNet för att accessa Telenordia.

Förutom detta lilla missöde har Telenordia ADSL fungerat utmärkt, jag skyller allting på D-link. ;-)

 

Imorgon köper jag en Netgear R114 istället, den är en 100 lapp dyrare men samtidigt mindre och innehåller en skrivarserver. Nice.

 

Telenordia ADSL användare: Köp INTE en D-Link DI-804!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp! Söker också efter lösningar. Bytte från sirapstyngda Com Hem till Telenordia. Visst blev det bättre fart, men nu sitter jag här också, med en DI-804 som inte vill fungera tillsammans med två burkar, utan endast en. Trodde i min enfald att DI-804 var något man kunde lita på i alla väder. Eller....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått din Internetuppkoppling genom DI-804 att fungera med en burk då?

 

Isf. är jag intresserad av hur du gör!

 

Jag fick 804:an att fungera som switch utan problem... bara att ställa in som det står i Quick Guiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är visserligen en MacOs-användare, men har ändå idag lyckats få en lösning på problemet DI-804/Telenordia.

 

Det är bara att tanka in den firmware i routern som finns på dlinks hemsida (www.dlink.se) och som de säger funkar för telenors kunder i Norge (di804_200B6). Det blev visserligen en versionsmässig nedgradering i mitt fall, men att få ADSL-linan att funka med routern är ju en uppgradering!

 

Telenor i Norge verkar dessutom använda samma programvara (Enternet) som Telenordia använder för ADSL i Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag är oxå OS 9 o X användare. Försökte nedgradera till firmware 000b6. men nu vill fanskapet (dvs 804an) kännas vid någon dator. Den vidhåller att den heter 192.168.0.102

och ibland så xxxx.0.1. Ibland så pååstår den at den har firmware 007 ibland 006. Provat på både Mac och pc. Nu har jag en mac kvar som jag inte provat Dlinken på. Det blir ibland som så att man går in p¨å TCP/IP inställningarna för att försöka göra på något annat sätt, men det verkar som om Dlinken blir mer och mer korkad efter alla ändringarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag använder en Di-804 hemma och har inga problem med någon av de datorerna som jag använder Win2k,NT4 Mac OS 9.

 

Fast det är med telia förstås.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du skrivit rätt inlogg

 

xxxXXXx@adsl.tninet.se "inne i" PPPoE klienten i 804-a

 

din_användar_id@adsl.tninet.se

 

Detta hörde jag av en kille som hade samma problem med DI-804. Efter detta så har det funkat problemfritt. Ska själv inskaffa en 804 mot öppetköp. Jag hör av mig om det går.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Johansson

Har själv telenordia.

Har tidigare kört med en DI804 nergraderad till FW 2.00B6

Det fungerade men det tog lång tid för routern att få kontakt med Telenordia.

 

Bytte sedan till en USR 8000..

Fungerade bättre, ett tag...

Den la helt plötsligt av.. Myko.

 

Tog hem DI804an igen..

Lade in FW 2.00B6 igen (lade in 2.01 när jag slutade använda den)

 

Men nu har jag ett helvete att få den att fungera igen..

 

Med ver 2.01 kopplar den upp snabbt och bra men jag kan inte surfa..

Provat med olika DNS och även servertilldelat..

Inget hjälper...

Pinga andra på nätet går bra..

 

La in 2.00B6 igen..

Kopplar inte upp...

 

Suck....

Kan någon som har det fungerande skriva av alla inställningar och posta dem här så blir nog många glada..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har följt diskussionerna om D-Links routrar i några olika forum ett tag nu, själv har jag en DI-704 och Telia som fungerar felfritt.

 

En fråga som dyker upp är, skall PPPoE (PPP over Ethernet) konfigureras för access till Telenordia?

Deras produkt är ju i allt väsentligt samma som Telias vilken inte använder PPPoE.

 

Kika inne på D-Link/Sveriges supportsida för konfigurationshjälp och senaste firmware till 804:an.

 

http://www.dlink.se/support/sdbresults.asp

 

Sök på DI-804 så får du upp två dokument som fungerar bra:

Grundkonfiguration_DI-804.pdf och

Nätverksinställningar_804.pdf

 

En annan resurs är till D-Link i England: ftp.dlink.co.uk men den kanske inte är så användbar just i detta fall.

 

OnLine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Var hittar man detta i D-Link 804?

 

/ Henke

 

Felskriven citat-tagg... Ursäkta!

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-25 16:44:16 av Esping]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias variant är ju bara att logga in på login1.telia.com därefter "forever renew IP" i D-Linken sedan är det löst.

 

Var hittar man detta i D-link 804?

 

/ Henke

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Menar ni allesamman att man MÅSTE ha en router för att detta ska fungera????

Har "fått ihop" en XP och 98 och försöker mig på att få en uppkoppling till 98:an via XPn mot Telenordia. Hur gör man då? Trodde att 98:an skulle "plocka" upp anslutningen som man gör med ComHem, men det verkar inte fungera. I LANet körs statisk IP-tilldelning och det fungerar utmärkt. Då man ju måste använda sig utav programvaran EnterNet (som Polke sa) även på 98:an, hur gör man då? Ska man konfa 98:an på något speciellt sätt då?

 

Tack på förhand.

 

 

*Tjingeling*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...