Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Geforce3 TI200 i 3Dmarks


Datanörden

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått hem mitt nya geforce3 titanium 200 som är gjort av point of view( det är ej något fel med att tilverkaren är dålig eftersom samma problem uppstår hos min kompis som har ett annat märke tror chifteck eller hur det stavas). När jag kör spel i 1600*1200 i upplösning laggar det inte något alls. Sedan när jag kör i 3dmarks så får jag bara 6106 i poäng i 1024*768 32 bit och de andra som jag kollar på internet har 7-8000 poäng. min kompis hade ännu mer problem och hans resultat var bara 5500 poäng. Vet någon om det är 3dmarks som är mysko eller något jag kan göra för att uppnå samma benshmarks som de andra. Jag vet inte vad jag ska göra nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör spel i 1600*1200 i upplösning laggar det inte något alls.

 

Bra ! Det är inte alla förunnat...

 

Sedan när jag kör i 3dmarks så får jag bara 6106 i poäng i 1024*768 32 bit

 

Vadå bara ? Det är juh jättebra poäng, om än långt ifrån rekord...

 

och de andra som jag kollar på internet har 7-8000 poäng. min kompis hade ännu mer problem och hans resultat var bara 5500 poäng.

 

Jo, men vet du vad dom har för system ? Vet du vad dom har gjort för modifieringar ? Vet du vilka Ti200 dom har(minneskvaliteten på kortet spelar stor roll, det varierar en hel del mellan olika märken vilket minne man valt) ?

 

Det är inget konstigt att det finns dom som har mer poäng, dom har antagligen jobbat hårt för att uppnå den saken. Saker som spelar in är förutom minneskavaliteten på grafikkortet; även om gpu:n är överklockad, om minnena är överklockade, vad du har för moderkort, vad du har för CPU, typen av minne på moderkortet - och hur snabbt det är, hur snabb timingen är satt på minnena, typ av operativsystem(Windows 2000 brukar vara snabbast i 3DMark2001), vilken agp drivrutin man använder till OS:et, vilken drivrutin man har till Ti200(Detonator 22.80 är snabbast hitills), om man har andra program igång osv. osv.

 

Vet någon om det är 3dmarks som är mysko eller något jag kan göra för att uppnå samma benshmarks som de andra.

 

Ne, 3DMark2001 är inte mysko, läs ovan !

 

Jag vet inte vad jag ska göra nu.

 

Besök lite överklockarsiter, läs och lär...eller var jättenöjd :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja jag vet vad de har för system. På madonions hemsida kan man ju söka så de kollar resultat med exakt samma system. Det var samma prosessor samma grafikkort (såklart hehe!!) osv.. men de som hade sämst poäng som stod där hade typ 7300 poäng och jag med mina futtiga 6106 poäng som jag tycker. (för det är ju samma system exakt med drivrutinter och allting.) det måste ju vara nått problem då ju? och det måste ju finnas nått sätt att få bättre poäng då ju. hur i sånna fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som sag när jag kollade så hade jag exakt samma os exakt samma drivrutiner exakt samma minne på moderkortet och exakt samma sytem som det står typ ja... fbus och sånt grejs var exakt samma. och ja.. jag vet inte vad jag ska säga.. det är helskumt tycker jag..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. det är helskumt tycker jag..

 

Kan det vara så löjligt enkelt att "dom" testat i 16 bitars upplösning, när du kört i 32 ? Nej...

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus/minus 1000 poäng i 3DMark är väl inget konstigt? Det programmet är juh meningslöst för många konfigurationer ;)

 

Du kanske kör ett annat OS eller en drivrutin till någon komponent som inte är helt optimerad för 3DMark... sålänge du inte får extremlåga siffror, och spelen går som du vill, så skulle iaf inte jag oroa mig...

 

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting var exakt samma

 

Jag instämmer nog i Weylands påstående; att man inte ska bry sig om resultatet allt för mycket. Du har juh ett mkt bra grafikkort, eller hur ? Inga problem med några spel för överskådlig tid framöver. Låt dig nöja dig med det, det är mkt möjligt som Weyland säger, att du vid något tillfälle råkar ändra på någon till synes oviktig systemkomponent - och helt plötsligt har du fått 1000 poäng till. Spelar ingen roll; poängen är att du redan har i stort sett så bra grafikprestanda som det går att få för tillfället :-)

 

Dags att börja "tweaka" något annat ? Lär dig Linux tex(då får du kompilera grafikkortsdrivisarna själv, det är kul ;-))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höll på att installera linux debian men det sepade sig när jag skulle välja grafikkortet från en lista för det fanns inte med. då sa "proffset" som jag fått hjälp av en dag senare att jag kunde lägga in skit i kärnan eller nått.. det var iallafall suggit med installationen så jag skiter i det för tillfället

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då inte omöjligt nu iaf eftesrom det var samma inställningar, drivrutiner och minnen på moderkort osv.

 

MVH martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då inte omöjligt nu iaf eftesrom det var samma inställningar, drivrutiner och minnen på moderkort osv.

 

Du glömmer molekylernas konfigurationer, enskilda atomers påverkan och fjärilars nysningar ,)

 

Allvarligt, det är så mycket mer än bara ett gäng till synes likvärdiga komponenter som påverkar programvaror som 3 DMark.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-01-02 21:19:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte tittat på Geforce3 Ti200, men med mitt Geforce 2 Pro (lite överklockat) så jämförs mitt system även med Geforce 2 Ti200.

 

Kan det vara så att de andra som har högre poäng, faktiskt har ett Geforce 3 Ti500?

Då är det inte så konstigt.

 

Själv får jag "bara" 5138 3Dmarks.....

Amd 1800+

256 ram

bla.

bla.

osv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Då är det väl som jag tror och som andra sagt att 3dmarks är ett ostabilt program eller så är det mysko snubbar som sitter och fixar så 99.9% är ultimat perfekt och "fuksar" till sig 2000 poäng till.

 

/citat/ hehe mvh martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl som jag tror och som andra sagt att 3dmarks är ett ostabilt program

 

Njae, inte riktigt. På sätt och vis är det sant, därför att om det är minsta sak som inte är riktigt schysst med din dator så är 3DMark2001 ganska säkert det första programmet som slutar fungera - även om Windows tuffar på finfint - nästan rätt ;-)

 

eller så är det mysko snubbar som sitter och fixar så 99.9% är ultimat perfekt och "fuksar" till sig 2000 poäng till.

 

Det låg mycket närmare sanningen :-) Även om dom direkt inte "fuksar" så; finns det några poäng att göra om man är nära nog manisk vad det gäller minsta detalj ;-) Dessvärre får nog ingen någonsin full kontroll över vare sig sin dator eller Windows...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte denna benchmarkhysteri.. Om spelen flyter fint i höga upplösningar, så är det väl viktigare än poäng i ett tvivelaktigt testprogram? Såna program passar bäst för att jämföra förändringar på sin egen dator, t.ex om du byter gfxkort, cpu eller klockar..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHA!!! Förut körde jag i 1024*768 32bit och fick 6106 poäng!! Nu körde jag i 640*480 i 16 bit och fick 6710 poäng!! 600 poäng mer bara för sådan skillnad i inställningar. Jag säger då det.. 3dmarks är då för roligt :) :-þ

 

hehe Med vänliga hälsningar Martin Liss Andersson.

 

If it aint cooked why eat it?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore mycket intressant att veta vilka övriga prylar som du använder och inte bara vilken typ av grafikkort.

 

Det är ju så att jag TROR (obs TROR) att PointOfView har 5ns minnen på sina Ti200-grafikkort, det gör att de som standard går i 400MHz (2x200MHz), det som inte står i resultaten när du jmf med andra är vilken frekvens som de har på GPU och minnena på sina grafikkort (om de nu inte varit så smarta att de skriver det i sin beskrivning).

 

Det går ju inte att jämföra poäng med någon som kör i en annan upplösning och annat färgdjup - det finns ingen anledning alls att göra det!

 

Men om du vill ha mer poäng i 3DMark2001 så rekommenderar jag följande åtgärder:

- Se till att INTE använda FSAA, då menar jag inte att du ska välja det som alternativ när du kör 3DMark2001 UTAN se till att du "tvingar" kortet att aldrig använda FSAA. Det kan du göra genom NVMax eller genom inställningarna för grafikkortet.

- Se till att du använder Coolbits.reg eller NVmax för att avmarkera VerticalSync (Vsync) i Direct3D och OpenGL, d v s "Always Off".

- Se till att du har "bästa prestanda" som inställning för grafikkortet i Direct3D INTE "bästa bildkvalitet".

- Använd drivare till grafikkortet som ger bättre prestanda, t.ex. 22.80 eller 23.11 för Win2k om du kör WinME så rekommenderar jag 21.83 eller 10.80

- Sen så ger det avsevärt mycket mer poäng om du överklockar grafikkortet, men det har du säkert redan förstått.

- Kör du med AGP 4X?

- Vilken typ av minnen har du? cas3 eller cas2?

- Kör du med AMD eller Intel?

 

Om du menar att andra personer får högre poäng än vad du får så är det klart idé att kolla vilket moderkort som de använder, beroende på vilket chipset som man använder så ger det också skillnad i poäng.

 

Själv så får jag som mest ca 5700 poäng med mitt grafikkort Leadtek Geforce3 Ti200 @ 225/500.

Den upplösning som jag kör i (och som är den man ska jämföra med) 1024*768*32 NoFSAA.

Nu säger det inte det minsta om jag inte samtidigt berättar vad jag har för övriga saker...

Intel PIII700@933

ASUS P3V4X (VIA-chipset)

Crucial 512 MB cas2

Win2k

Drivers till GF3 - 23.11 (ger mig ca 50 poäng mer än 22.80)

DirectX 8.1

m.m.

m.m.

m.m.

 

/F

[inlägget ändrat 2002-01-03 14:51:20 av force]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta, men hinner du spela också, eller är det enbart fps och 3dMark-poäng som betyder något? Har du fastnat i timmar (dagar) med ett härligt spel på länge? Med den datorn borde man spela, mycket...

Mvk K Arne S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om frågan var riktad till mig så är svaret JAAAAAAAAA!

 

Det blir alldeles för mycket (iaf enligt min sambo) spelande för mig...

Mina favoritspel är:

Delta Force Land Warrior (spelar minst 10 timmar i veckan)

Return To Castle Wolfenstein

Demot på Medal Of Honor

Ghost Recon

m.fl.

Det går även inte att förakta de 3vliga spel som finns på www.playsite.com (då har jag förstås inte nån större nytta av datorns prestanda....).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...