Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brandväggar

Anders G

Recommended Posts

Hej på er alla experter.

Jag är ute efter information om brandväggar. Jag tänker då främst på "riktiga" brandväggar, dvs. hårdvarubaserade. Ej zonealarm och liknande.

Det jag har tänkt mig är det här:

Jag har en gammal dator som jag tänkte köra som brandvägg. Min "riktiga" dator skall naturligtvis sitta bakom brandväggen och jag vill ha möjlighet att koppla in min bärbara dator bakom brandväggen vid behov.

Jag är mycket tacksam för svar angående hur jag ska göra för att detta ska fungera. Tex. vad finns det för programvara man kan använda.

// "Det är bra med standard. Alla har en."

Hej du...om du ska använda den som du menar hårdvarubaserade (som egentligen är mjukvarubaserad) brandväggen för hemmabruk vill de till att du kan få tag i mjukvaran gratis eller väldigt billigt, annars blir de svårt att argumentera för en sån lösning du tänkt dig.....har väldigt bra erfarenhet av typ Zone Alarm och liknande och de fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk...om du nu trots allt vill ha en mjukvara till din blivande brandvägg finns de nåt som heter Firewall kort och gott, fungerar bra men som sagt de kostar att vara med då :-)

//Olle

Kör openbsd eller linux på din brandvägg, men se för <censur> till att köra en personlig brandvägg typ TPF eller ZA på din arbetsdator OXÅ - dom kompletterar varandra och är bra på helt olika saker nämlich ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...