Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win2000 och win95

Jocke001

Recommended Posts

För ett tag sedan kastade jag ut win95 och installerade win2000 i stället.

Tyvärr fungerar min scanner bara på win95 så jag tänkte lägga till win95 som startalternativ.

Jag har gjort en liten partition på ca 1 GB i FAT32 format som bara win95b och scanner-programmet ska in på.

Frågan är nu om det fungerar att lägga till win95 efter att win2000 redan är installerat?

Jag läste i windows-hjälpen att man bör installera win95 först och sedan win2000 för att undvika problem.

Men vad är problemet egentligen? Win2000 ligger ju på en NTFS-partition och win95 kan väl inte komma åt att göra ändringar i den?

Det vore ju bra om man slapp installera om win2000 och alla program som är installerade nu.

En sak till...

Installationsprogrammet för win95 måste startas i DOS.

Hur gör man så att datorn startar om i dos-läge? Jag hittar inget sådant alternativ i win2000.

Tacksam för all hjälp!!

/Jocke

---------------------------------

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

[inlägget ändrat 2002-01-01 17:12:12 av Jocke001]

Problemet är att Win95 kommer att göra sig självt som det enda boot-alternativet. Det betyder att du inte kan starta Windows 2000 - installerar du windows 2000 efter Win95 så kommer Win2000 leta reda på windows 95 och skapa en startmeny som tillåter dig att välja OS.

Jag vet inte riktigt hur man ska skriva i boot.ini filen för att denna meny ska startas men det bör nog någan annan kunna hjälpa dig med.

Du kan ju starta win95 installationen från en startdiskett - se bara till att ha en win95 startdiskett, om jag minns rätt så vägrar det att starta om man inte har rätt version av DOS.

En win95 startdiskett kan du hitta på http://bootdisk.com

Tjoff

Det enda som skall hända är att bootsektorn mår bättre, och även om du skulle ha behövt inst. om något så är det väl bättre än format c: ;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...