Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårdisk defrag

Monshi

Recommended Posts

Hi ho i Nyårsyran

jag är trött på den inbyggda defragmenteraren i Windows 98. Undrar om ngn där ute vet ngn shareware/freeware som kan nyttjas istället. Vågar inte testa ngn utan att ha fått vettiga rekommendationer då det är en ganska kritisk process. Minns den underbara i Norton Utilities, men har inte skaffat ngn ny sedan version 3.0 och den gamla upplagan vill inte attackera mina diskar.

Så ngra tips?

/T

Fel på Windows defrag?

Tja, den tar så oerhört lång tid på sig, den verkar ej planera arbetet enligt ngn vettig algoritm. Sedan för att få den att fungera vettigt utan problem måste jag köra den med ett program som startar Windows med enbart defragmenteraren igång, startar den istället för Explorer. Annars börjar den om hela tiden, söker av hårddisken, defragmenterar 1% och startar sedan om igen. Omstarterna sker eftersom ngt annat program accessat hårddisken.

Nä suck vad jag är trött på den.

Laddade hem den som rekommenderas ovan och den klarade av min startpartition (10 GB) på mellan 15 och 30 minuter. Win defrag hade krävt minst en timma.

Oklart dock - vad händer när den 30 dagars testperioden tar slut? Blir man tvungen att betala för prog. elller vad? Inget berättar de i programmet eller på hemsidan.

/T

Jo, men att den börjar om beror ju som sagt på att något ligger och aktiverar windows som du säger, men om du börjar med att trycka Ctrl +Alt +Delete och sedan stänger av ALLT UTOM EXPLORER OCH SYSTRAY i listan oavsätt vad som annars finns med i listan, och sedan går in och defragmenterar så bör det gå bättre, så gör alltid jag när jag kör en defrag, och jag har inga problem,även om jag håller med dig att den är lite långsam av sig.

Sen kan man ju stänga av "Kontroll av disk" och nåt mer alternativ (konsolidera blabla heter det kanske..)innan man startar.

/A

Extra inlägg...

DU kan ju ställa om din datorklocka 31 dagar framåt och se vad som händer med programmet! Tycker det var lite dyrt själv, såg att det kostade strax över 400:- eller 40 dollar.

Testa och återkom, är det så bra så kan det kanske vara värt att köra med det.

har testat som sagt, hittade nu sidan med priset som var det du skrev. $40 ~ 400 kr

Enkel sammanfattning - är det värt det:

NEJ

Inte när man kan köpa paket från Symantec eller McAfee som dels gör det som detta program gör samt mycket mer för inte alltför mycket mer pengar. Så om 30 dagar åker nog programmet ut.

För att enkelt nyttja win defrag brukar jag nyttja ett program om heter PowerDefrag. Gratis och fungerar: Det nyttjar Windows inbyggda defrag, men startar om datorn med WinDefrga som desktop (eller vad man nu kallar det). Gratis, enkelt, fungerar men är låååångsamt eftersom det är windows långsamma defrag som nyttjas.

/T

[inlägget ändrat 2002-01-02 18:35:04 av Monshi]

Tankade hem detta VoptMe och har testat den några gånger, fungerar faktiskt rätt bra, men det första den själv gjorde var att den ville stänga av några program som kördes i bakgrunden, sedan gjorde den jobbet på det sättet som Bonzo2 beskriver.

"har även hittat en (patch) som tagit bort demolåset"så jag lär behålla den nu framöver.

har även hittat en (patch) som tagit bort demolåset"så jag lär behålla den nu framöver

Så du väljer att stjäla ett program som gör ett bra jobb istället för att betala tämligen billiga 400kr..? Illa.

Att du sedan skryter/berättar om det på Eforum får väl snarast betraktas som korkat...

/Stefan

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

Menade med inlägget att jag hittat en "patch" som tog bort att den började med att vilja stänga ner bakgrundsprogram, sådant vill jag sköta själv, uttryckte mig klumpigt, ber om ursäkt! Naturligtvis ska man betala sin licens för program som inte är gratis. Om man vill fortsätta att ha det.

Och jag får hålla med dig om att det inte är så dyrt heller eftersom den är smidig och snabb i jämförelse med win-defrag.

Menade med inlägget att jag hittat en "patch" som tog bort att den började med att vilja stänga ner bakgrundsprogram

Vips så ser det ut som om du vill verka vara lite hedlig...

Ursprungligen så skrev du:

har även hittat en (patch) som tagit bort demolåset

Det tolkar jag att du har tagit hem ett crack till programet.

// Ulf

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

[inlägget ändrat 2002-01-03 11:52:33 av Ulf]

Jo jag förstår att du tror att jag bluffar.

Men det är inte sant, jag gillar inte heller när människor bara vill "sno" program utan att betala för sig. Men ofta är det ju shareware det handlar om och då kan man ju faktiskt behålla det aktuella programmet hur länge som helst,helt lagligt dessutom och ibland finns det någon spärr inlagt.Beror på hur tillverkaren vill ha det.

Men återigen...Jag har inte FÖRSÖKT att "cracka" detta program för att kunna behålla det i full skala, sen får du tro vad du vill. Beklagar om du tror det. Jag har inget att dölja.Så nu tycker jag det är slutdiskuterat för den här gången.

// Lennarth

Begåvat att skylta med en skarp e-postadress, när man skriver sådana inlägg... ;-)

Saker och tings benägenhet att gå sönder står i direkt proportion till dess pris...

Saker och tings benägenhet att gå sönder står i direkt proportion till dess pris...

högre/lägre eller lägre/högre?

/T

[inlägget ändrat 2002-01-03 20:36:54 av Monshi]

Direkt proportion kan bara vara på ett sätt.

Annars heter det omvänd proportion.

/A

(tycker att Eforum har funkat förbannat uselt ikväll)

Helt rätt! Håller med om att nivån inte är så hög, värst är väl alla felstavningar som man retar sig på...

Läser de inte igenom texten innan de skickar?

Håller med om att nivån inte är så hög

Fast det var inte nivån på inläggen jag avsåg, det var det tekniska. :-)

"Ett fel har inträffat när tjänsten användes..." varje gång man skulle skicka ett inlägg. Fast nu är det bra igen.

/A

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...