Just nu i M3-nätverket
Jump to content

iso filerna

kofi

Recommended Posts

Hej!!

Jag är helt nybörjare när det gäller linux, så jag tänkte prov köra det nån gång ...

jag laddade ner iso filerna till Red Hat 7.2, jag har tre frågor ...

1. ska bränna själva iso filerna till cd skivor ?? eller ska jag öppna iso filerna och bränna de till cd skivor??

2. vad är lilo??

3. hur gör man boot disk??

tack så hemskt mycket för svar...

MVH

Hej !

ISO filerna är det innehåll som skall bli en cd, en cd avbild. Du väljer i ditt brännarprogram att bränna från en cd avbild eller liknande. Leta i menyerna beroende på brännarprogram.

Är dålig på Linux men LILO är linux loader, det som startar upp (laddar) själva operativet.

Boot disk ? I vadå, Linux ? Det brukar finnas en speciell mapp på den brända cd:n som heter "dos" eller liknande. Där brukar det finnas både ett verktyg och filer för att göra bootdisk i Linux. Eller är det en stardiskett i windows du är ute efter ?

jag laddade ner iso filerna till Red Hat 7.2, jag har tre frågor ...

1. ska bränna själva iso filerna till cd skivor ?? eller ska jag öppna iso filerna och bränna de till cd skivor??

Du gör ingenting speciellt med dom, se till att du har Easy CD Creator eller Nero installerat. Något av dessa program har automatiskt associerat sig med "iso"(i Neros fall har jag för mig att man måste ändra filändelsen från "iso" till "nrg" på sin isofil för att Nero ska känna igen den. Nero är lite Tyskt proprietärt). Det är bara att stoppa i en blank CD, stänga ner alla programrutor som ploppar upp(gör ingenting än) och slutligen "dubbelklicka" på en iso-fil; då kommer Nero eller ECDC automatiskt upp i rätt läge för isobränning, bara att trycka några ok så börjar datorn bränna. När det är klart har du fått en helt vanlig installations-CD :-)

2. vad är lilo??

En "bootladdare" dvs ungefär samma som "NT bootloader" i Windows 2000, om du vill dubbelboota ska du helst se till att Lilo(eller Grub, vilket många föredrar) hamnar på den partition du tänkt boota Linux från. Annars skrivs Windows bootloader över, vilket kan vara irriterande för en nybörjare även om det inte gör så mycket eftersom Windows finns med som bootalternativ i Lilo. Glöm isåfall inte att göra en startdiskett. Du kan föra in Linux i Windows 2000:s bootloader senare. Låter du Lilo(Grub) installeras på din vanliga bootpartition klarar du dig alltså utan startdiskett, men den är bra att ha ändå.

3. hur gör man boot disk??

Läs "readme"-filen på din nybrända CD. Annars behövs normalt ingen bootdisk(floppy?). Du ställer bara in i bios på din dator att den ska kunna boota från CD(kan dom flesta PC som default). I med första "RedHat" CD:n och starta om. Då startar automatiskt installationsprogrammet istället för din HDD :-)

tack så hemskt mycket för svar...

Varsågod !

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...