Just nu i M3-nätverket
Jump to content

datorn omstartar sig själv.

blå22

Recommended Posts

Min dator startar om sig själv lite när den vill.

Har installerat om windows men problemet kvarstår.

Om datorn inte har varit igång på ett tag så tar det längre tid innan den omstartar, efter att den har omstartat en gång så är datorn igång högst 4-5 minuter innan den omstartar igen.

Vet inte vad jag ska göra för att lösa detta problem..

Tack för svar.

• 2 weeks later...

jaha em till me samma problem jag har inte nåt svar men har du lyckats ta reda på vad det var så vill jag gladeligen veta.

mitt system e:

AMD XP1800.

Abit KG7 lite

512meg ddr

Nvidia geforce 2 pro

Soundblaster 5,1 liveplayer

enermax 340watt

Win 2000

jag har bytt från amd athlon 1000mhz nyligen å efter det børjade datorn starta om sej sjelv.

snella svara om ni vet vad det kan vara

Kan det vara så att du använder dig av Nero?

Om du gör det så prova en senare version, typ 5.5. Den funkar för mig.

Jag har nästan samma spec. som du.

Kontrollpanelen -> System -> Advanced -> Startup and recovery

(eller högerklicka på "My computer" och välj Properties för att komma in på System)

Se till så "Automatically reboot" inte är ikryssat. Nu får du troligen en blåskärm med felmeddelande istället för en omstart.

tack før svaren!!!

men det dær me blåskærm har jag gjort å jag fattar noll av det som står dær.

Nu har jag formaterat hårddisken och skulle prova att lægga in ett o/s.

Samma blåskærm dær efter ett tag, jag hann inte ens installera færdigt.

men på den blåskærmen stog att jag borde kolla upp om jag har installerat hårdvaran riktigt eller om det ær nåt nyinstallerat program som knasar till det.

Så jag har nu testat med annan hårddisk annan processor annan flækt annat grafikkort, med samma resultat, de andra korten har jag plockat ut.

Det som kvarstår då ær moderkort aggregat floppy å cd. Jag chansade på moderkortet och har bestællt ett nytt.

Prova utan floppy och cd.

Har du provat andra minnen? De brukar orsaka alla möjliga fel.

Det är sällan moderkorten felar.

Hade själv problem med min gamla dator, med Win 98. Den rebootade sig hela tiden när jag hade lattjat för mycket med min cpu(Amd900). Det funkade om jag monterade tillbaka mitt gamla moderkort & cpu(P2 333). Jag trodde först att det var Amd cpu:n som krånglade eftersom jag överklockat den för mycket. Jag fixade en ny cpu, eftersom inte garantin gällde(de såg att garantilappen var nerkletad med pasta), men det hjälpteinte. Då trodde jag att det var moderkortet och reklamerade det. Fick ett nytt. Samma fel. Å vad jag var irriterad!

Det visade sig tillslut, efter mycket i och urtagande av pci kort att det var hårddisken!!!

Sedan att jag även haft liknande problem med min senaste burk är som tur historia :=)

• 1 month later...

Även jag hade nyligen detta problem. Datorn stängdes av ideligen, ju längre tid den var på desto tätare hände det och till slut hann man precis få upp skrivbordet innan allt stängdes av. Jag kör Win ME och har för mig att jag läst nånstans att det är nån bugg i Strömsparfunktionerna som gör detta. Eftersom jag varit inne och meckat med just det (är trött på att se datorn avstängd varje morgon trots att jag lämnat den på kvällen innan). Nåja, startade om i felsäkert läge för att kolla om den bootade om då också, vilket den inte gjorde. Nästa gång jag loggade in normalt fick jag frågan om jag ville stänga av Strömsparfunktionen eftersom datorn slutat svara i viloläget.

Svarade JA, problemet bortblåst.

Alltid hjälper det nån : )

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...