Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator.(funkar inte)


Kalle

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny dator, Abit KG7-Raid Moderkort, Amd 1400, 256DDR Ram, Leadtek winfast titanium 64mb Grafikkort, IBM Deskstar 60GXP 40GB Hårddisk, Acer Aopen 52x (CD952e) Cd-rom, Global Win WBK-38 Processorfläkt och Aopen HQ08 300W Blue Låda. Jaha tänkte jag och plockade ihop den och tryckte på och det enda som hände var att fläktarna hoppade till, va fan nu då tänkte jag och började plocka ut kort, och lättade på skruven till grafikkortet och vipps det var liv, nå sådär ja tänkte jag och vad händer piiip piiip piiip piiip piiip om och om igen, för att göra en historia kort, testade processorn hos en kompis (fungerade) och skickade moderkortet och ramen tillbaka, fick tillbaka alltihop, utlåtande, inget fel. Var upp på internet och kollade, jaha dom hade uppdaterat hemsidan det var ramen som inte var i ordentligt, men då skall den funka då, men va nu inget pip alls och ingen bild till skärmen men fläktarna snurrar jaha grafikkortet tänkte jag, låna grafikkort, men ingen skillnad. Gjorde en total genomgång och märkte att det hade kommit kylpasta på en krets i processorn, hade kommit dit medan moderkortet och ramen var på felsökning, hmmm tandpetare och puttsa puttsa torka torka sådär nu då, ingen skillnad pc-speakern knäppte till, fläktarna startade men skärmen betedde sig som om datorn var av. Nå efter att ricklat och racklat på allt 24.000 gånger (överdrivet) så pep den när jag knäppte på strömmen jaaaaa tänkte jag och kopplade i allt och den startade jag ställde in 1400/133 i biosen och kollade temperaturen på processorn, den låg på 32°c, nå jag delade upp hårddisken och formaterade den installerade Win98 (den låste sig varje gång man stängde av den) så jag gick till dos när jag skulle ha av den, nå jag hade inte drivrutiner till ljudkortet så jag stoppade alldrig i det. Jag hade temperaturmetaren på hela tiden processorn blev alldrig varmare en 46°c jag testade några spel men det var inte så roligt utan ljud, nå klockan var mycket så jag stängde av och gick och la mig. Nästa morgon måstade jag trycka på reset 3 gånger innan den startade, nå allt var ok när den gick igång jag lallade runt i ca 30 min sedan stängde jag av (skulle till mina systrar och äta middag) så jag knäppte av den bak på kom hem på kvällen med drivrutiner och skulle knäppa på datorn och den funkade inte (jag hade inte ljudkortet i) så jag har hållit på och testat, pc-speakern knäpper till när man sätter på strömmen hårddisklampan blinkar till tangentbordet blinkar också till hårddisken surrar igång cd-läsaren börjar läsa, diskettstationen är död (men den skall väll inte läsa fören man får igång datorn) och fläktarna går, men skärmen beter sig som om datorn var av, grafikkortet har dioder och den gröna lyser och inte den röda så man tycker den borde vara ok, det konstiga är att jag inte kan få pc-speakern att pipa, skall den inte göra det om man inte har processorn eller ramen i, läste att om den inte piper så är det antagligen processorn, jag har haft ut allt och testat om och om igen (kylflänsen har inte skadat processorn) det har jag varigt extremt noga med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

När man bygger en dator skall man bara koppla in minimalt med grejor först.

 

moderkort+cpu+kylare+minne+grafikkort+

hårddisk+cdläsare+floppydrive.

Sedan skall man kolla att alla kontakter sitter rätt.

Därefter kollar man alla omkopplare/byglar. Sist men inte minst kollar man att moderkortet verkligen sitter rätt i lådan. (inga kortisar etc. och att man använt rätt skruvhål)

 

Efter denna koll kollar man igen.

(och givetvis har man moderkortsmanualen i handen, och man har bra belysning.)

 

När detta är klart kopplar man in tangentbord, mus och bildskärm. (inga skrivare eller annat) Sätter igång datorn med bootdiskett i. Då bör datorn boota.

 

När datorn bootat, och man fått upp windows, slår man av datorn, kopplar ut ur väggen och stoppar man in ljudkortet.

 

Boota om, och upprepa proceduren för nätverkskort, videofångarkort, brännare, andra hårddisk etc. etc.

 

Då skall allt funka.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...