Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

d-link problem


skövde

Rekommendera Poster

Jag har ett bekymmer med en d-links router. Jag har telia adsl-bredband och ska ha använda detta till 2 datorer. En D-link "DI804" ska dela bredbandet till datorerna. När jag har en kabel på en längd av c:2 meter så funkar det men när jag använder mig av en längd av 30 meter till den ena datorn så kan jag ej koppla upp den. Jag har bytt kabel då jag trodde det var fel på den och jag har även mätt upp motståndet i den nya men finner inget fel. Om någon har något tips eller har råkat ut för något liknande så är jag väldigt tacksam.

Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag konstaterade i fjol att min D-link 804 är mycket kräsen på kabellängd, ju kortare kabel desto bättre. Är det brus, fasvridning, eller dämpning hos långa kablar den inte tål?

Vad vet jag.

 

Min 804 klarar inte ens av den 10 m-kabel jag råkade ha hemma och försökte använda.

Bytte då till 2 m eftersom min andra dator kom ut på nätet via routern med 2 m kabel.

Kabelfel? Troligen inte. I alla fall funkar 10 m-kabeln utmärkt utan routern.

Har inte provat 5 eller 3 m. Kanske kan det gå.

 

Jag var redan innan jag läste ditt inlägg Lundholm böjd att tro att detta är en typegenskap hos D-link 804(och säkert fler fabrikat och modeller).

Nu är jag ännu mer böjd att tro det.

 

Hur långa RJ45-kablar klarar andras routrar, det skulle jag vilja veta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag vet inte om det beror att jag har en nyinlöpt 804:a men jag har 3 datorer inkopplade till routern varav en på 15m som går till den bärbara, och det funkar utan problem.

Det kan hända att D-link har uppgraderat kortet på dom nyare maskinerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...