Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2000 och XP på samma disk


Dexter

Rekommendera Poster

Jag försökte installera 2000 på en disk där jag hade XP, det gick inte så bra, 2000 funkar, men XP går inte att starta. NT och 2000 samsas ju bra, bara att välja vilket man vill starta. Som jag ser det kan det väl bli konflikt i och med att Documents and Settings ligger direkt under c:\ i både 2000 och XP, i NT fanns ju användarprofilerna i winnt-mappen. Hur klarar man det???

 

//Dexter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ här är det.. w2k skrev över dom nya start filerna som xp hade i rooten.

Du behöver bara ersätter dom med xp's nyare versionen så funkar allt perfekt

 

Tror att filerna finns okomprimerade på Xp cd'n. Filerna är :

 

Bootfont.bin

NTDETECT.COM

ntldr

 

Ett annat sätt är att köra en recovery på xp's start filer (går att välja i setupen på xp skivan)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du får igång de bägge operativen, så är det inte en bra ide att låta dem dela användar- och programkataloger. USER.DAT, t.ex, innebär olika saker för XP resp 2000, så se till att installationerna är helt åtskilda. Även när det gäller programmen.

 

Jag tror inte att de ens kan dela på en Office-installation om man vill att allt ska vara på den säkra sidan.

 

 

_________________________________________

 

Kan andra tigga poäng så kan väl jag -:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur gör man för att installera dem åtskiljda??? Olika partitioner?? Skulle helst vilja undvika det.....

 

//Dexter

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-28 20:42:32 av Dexter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att installera dem åtskiljda??? Olika partitioner?? Skulle helst vilja undvika det.....

 

Sorry. Du kan göra det på en gemensam partition, men snarare förr än senare kommer du att få problem.

 

Är det väsentligt för dig att ha flera operativ igång, så får du nog vara beredd att betala i form av några hundra MB på parallella installationer.

 

Håll tungan rätt i mun vid varje programinstallation och håll koll på installationsbiblioteken så ska det gå bra.

 

_________________________________________

 

Ju svårare fråga, desto bättre svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, men självklart tänker jag göra parallella installationer, men inom samma partition, det är så jag menar. De där extra MB som det kostar i diskutrymme är inga probs.....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köra 2 Operativsystem från MS på samma partition är INTE o rekomendera...verkligen...Det GÅR, men som LarsW sa så kommer det gå åt skogen förr lr senare...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...