Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa administratörskonto..


Trifan

Rekommendera Poster

jag har lyckats med att ta bort ett administratörskonto på min ena burk, och nu kan jag inte välja att ett annat konto ska vara det eftersom jag nu är inloggad som en "vanlig användare". Finns det något sätt att skapa ett adminkonto eller måste man installera om hela xp?

 

MVH

Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om säkerheten i XP är vad MS lovar så finns det inget sätt.

 

If something get wrong,

You can allways reinstall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har problem. Adminkontot är en så central funktion i XP/2000 att man alltid rekommenderas att aldrig använda det, om man säger. Skapa i stället ett eller flera adminekvivalenta konton för administrationen, är det gängse rådet. Då finns det alltid ett 'rent' adminkonto att ta till i nödsituationer.

 

I din situation blir du förmodligen tvungen att ominstallera (ta inte alternativet reparera befintlig...) för attt få tillbaka adminkontot.

 

Har du verkligen lyckats ta bort kontot i fråga, förresten? Det är inte bara lösenordet som är borta?

_________________________________________

 

Kan andra tigga poäng så kan väl jag -:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LarsW

 

jo tack jag har verkligen problem.

Cd'n på min bärbara har pajjat så jag kan inte installera om från skiva.

Får helt enkelt grejja på nått sätt, frågan är bara hur.

 

Jag har lyckats ta bort kontot helt, lösenordet har jag inte glömt.

 

Kan man installera xp med installationsfilerna på hårddisken? Har aldrig testat det men det borde väl fungera? Eller över nätverket?

 

Tack för svaren..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det SKA inte gå att ta bort det sista administratörs-kontot. Är det inte så att det bara inte syns vid inloggnings-rutan?

 

Kör "compmgmt.msc" från Start-menyns "Run" ("Kör" om du har svenska). Klicka dig ner till Local Users and Groups. Där ser du vilka konton som finns. De som visas vid XP:s inloggningsruta är en förenklad variant.

 

Om du installerar TweakUI (från Powertoys - http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp) tror jag du kan välja vilka konton som ska visas, dvs lägga till ditt admin-konto igen. Installera TweakUI, kör det från start-menyn och gå till Logon-settingen. Där nånstans vill jag minnas att du kan ändra detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...