Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa nytt RAM-minne!?


Kristoffer Ottosson

Rekommendera Poster

Kristoffer Ottosson

Jag har tänkt att köpa nytt RAM-minne till min dator och har några frågor som DU kanske kan hjälpa mig med:

 

1. Vad ska jag köpa för minnen? Vanliga standard-minnen eller något speciellt märke?

 

2. Hur kollar jag vad har för märke på mina minnen som sitter i datorn nu?

 

3. Hur tar jag bort de gamla respektive sätter i nya i datorn? Är det för komplicerat eller kan jag som ganska van datoranvändare ta bort och sätta i nya?

 

Hoppas att DU som läser detta kan hjälpa mig!

 

MVH Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Sjölin

Om du är en van användare vet du väl hur man byter minnen..??!!

 

nåväl..

 

svar på fråga 3. du skruvar sönder datorn sen ska du försöka hitta minnena, det finns då kanske nån ledig plats så pluggar du i de nya. om inte så finns det två vita grejer på var sida som du ska trycka upp eller ner, dessa ska vara uppe då du sätter i nya minnen och de följer automatisk ner när minnet är på plats, se till att minnena sitter åt rätt håll, du kan bara sätta i dem på ett håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mårthen Lorin

Var försiktig när det gäller statiskelektrisitet! Det kan förstöra minne, moderkort och/eller processor! Jordad dig först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idealiskt vore att du tar reda på vad datorns moderkort har för beteckning - t.ex. genom att "klä av" datorn och läsa på kortet (om du inte har en manual).

 

Med beteckningens hjälp kan du förhoppningsvis - om inte annat - genom någon av Internets sökmotorer finna information om vilken slags minne moderkortet är konstruerat för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Sjölin

säg oss vad du har för dator..

har du en PII har du nog SDRAM har du över 300Mhz kör du med 100 Mhz minnen och under 300 kör du med 66 Mhz minnen fast man kan ha 100 Mhz när man kör 66Mhz på minnet ändå. Har du en Pentium har du förmodligen vanliga EDO-minnen, har du en 486 kan du nog glömma att köppa nytt minnen! 386 värre stenålders minne! vet tyvärr inte vad sådna heter även om jag har dem själv hehe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Tompa lainen1

Köp PC133 minnen för framtida uppgraderingar....

skiljer inte många slantar mot Pc100.

 

Medans du håller på så kolla legeringen på dimm platsen...köp minnen med samma legering...(oftast guld nuförtiden)Det höjer livslängden.

 

\\Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...