Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV-Kamera


Richard Tapper

Rekommendera Poster

Richard Tapper

Vad ska man tänka på när man är i tagen att köpa en DV-kamera? Är helt novis på detta och hoppas att någon kan komma med bra tips.

 

Priset ska inte vara allt för högt. Hade tänkt mig någonstans runt 10-12.000 kr.

 

Tack på förhand.

 

 

M.v.h

Richard

 

.................................................

[GUBBE] Nothing changes, everything is new

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha den till?

Filma semestrar eller lite mer proffsigt?

 

Kameror i den prisklassen är nästan uteslutande gjorda för konsumentmarknaden. För seriöst filmande rekomenderar jag att i alla fall gå upp i 20-30000 kronorsklassen.

[inlägget ändrat 2001-12-27 22:40:44 av M Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Det kommer mest att bli typ semester och så. Så någon proffs filmare är inte tanken.

 

Men jag vill ha tag i en kamera som jag klarar mig bra med. Så man inte efter 1 månad kommer på att. Den och den funktionen skulle jag haft också.

 

Funktioner jag vill ha är:

Kunna plocka in det jag filmat i datorn och redigera det.

Kunna få ner det jag filmat på VHS-band för att kunna spara det. Eller för att kunna ta med ett band hem till vänner istället för att plocka med kameran var gång man ska kika på "semester bilderna"

 

Så frågan är:

Vilka funktioner ska man tänka på?

Olika zoom, in/ut-gångar, pixlar m.m m.m.

 

 

M.v.h

Richard

 

.................................................

[GUBBE] Nothing changes, everything is new

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man spelar in på DV har man en del fördelar (förutom bild och ljudkvaliteten). Datum och tid sparas alltid på bandet, men det spelas inte in på bilden som på VHS, utan i tidskoden. Man kan visa/dölja denna info när man tittar på bandet.

 

Min kamera (en Semi-pro kamera) spelar även in kamerans inställningar såsom bländare, exponering, focus, vitbalans etc etc.

 

För att kunna redigera i datorn måste din kamera ha DV-ut. Det har alla DV-kameror jag har sett. Vill du kunna skicka tillbaka det redigerade materialet till kameran, måste den även ha DV-in. Det är INTE vanligt. Jag har inte sett någon DV-kamera under 16000 kr som har det.

 

Vill du dessutom kunna spela in dina "gamla" VHS-filmer på DV, måste kameran ha analog-in och det är ännu ovanligare. Min kamera för 24000 kr har det inte.

 

Konsumentkamerorna är proppfulla med tex digitala effekter, som man inte använder mer än som lek. Vill man ha digitala effekter är det bättre att lägga på det efteråt vid redigeringen.

 

Alla DV-kameror har samma upplösning på det inspelade materialet (720x576), men det skiljer på CCD-chipen. Vissa har 250 000 pixels, andra har 400 000 pixels, eller ännu mer. När det gäller en 1-chipskamera används samma chip till alla 3 färgerna, så upplösningen blir mycket sämre än pixelantalet på chipet. En 3-chipskamera använder separata CCD-chip för varje färg. Detta ger en utmärkt bildkvalitet.

1-chipskameror har ofta mycket brusigare och oskarpare bild än 3-chipskamerorna.

 

Viktigt är också att kolla så att den optiska zoomen är bra. Vissa tillverkare marknadsför kameror med 400x Zoom. Den är digital och helt värdelös.

 

Sitter mikrofonen inbyggd i kameran får man ofta med motorljud på inspelningen om ljudet är lågt. Motorljuden är många och störande (bandspelarmotor, focus-motor, zoom-motor).

 

Bildstabilisering är ett måste på handkameror. Tyvärr envisas många tillverkare att använda digital bildstabilisator, dvs kameran analyserar bilden i realtid och kompenserar den på elektronisk väg. Detta fungerar inte alltid, om man tex rör kameran snabbt, kommer den digital bildstabilisatorn att bli koko och resultatet kan bli rent åt pipan.

Det bästa är optisk bildstabilisator, men det hittar man bara på de lite dyrare kamerorna.

 

I ditt fall tror jag att en liten kamera är att föredra, så man slipper släpa på en massa stora saker när man är på semester. Har man en stor kamera, kan man ibland dra sig för att ta med den...

 

Mina favoriter är Canon, Panasonic och JVC (i nämnd ordning).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...