Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Olympus Zoom 3030C" USB?


Gunnar3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har en "Olympus Camedia ZOOM3030C" digitalkamera och använder idag Camedia 2.0 för att ladda ner bilderna från kameran i win98.

Nu kör vi XP och har ju USB på datorn. Enligt Olympus sajt så har vi laddat ner ett "USB-program" (eg driver eller liknande) som ska möjliggöra att man ser kameran som en flyttbar enhet i tex utforskaren (som "flyttbar disk"). Det får vi inte att fungera...

När kameran är inkopplad och den sätts på så känner XP detta och meddelar att USB-enhet är ansluten och påkopplad, en ikon i aktivitetsfältet. Men ingen ny enhet dyker upp i Min Dator, vilket det ska göra..

 

Vad kan det vara för fel? Som jag förstår det på Olympus PDF-fil för "USB-finessen" ska USB-gränssnittet sköta allt, utan speciell driver för kameran, kan det stämma? (Ung samma som att man inte behöver en speciell driver för sin hårddisk). Man kan inte ladda ner en driver för någon kamera vilket verkar knepigt tycker jag. Däremot finns en "Utility" (TWAIN+programvara) på olika språk att installera, men den hittar inte vår kamera för fem öre, det verkar precis som att man trots allt behöver en speciell driver för just vår kamera...(?)

 

Finns det någon generell driver man kan använda, eller något bra USB-kamera-program osv som inte är så kinkig med vilken kamera man har?

 

Tacksam för råd och tips!

 

/Gunnar.

[inlägget ändrat 2001-12-26 20:15:24 av Gunnar3 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren gissning är att funktionen för XP inte funkar så bra ännu. Inte ovanligt med nya operativsystem och dess support för vissa funktioner.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
tobaksankan

Sorry! Just den kameran (jag har en likadan!) har inte stöd för den funktionen!

 

Det är likadant på den mac som jag också använder. Några lite nyare kamror från olympus som min tjej har så dyker den upp direkt på skrivbordet precis som en hårddisk (motsvarande funktion på mac). Men med min 3030c så är det bara camedia master som fungerar!

 

vänl hälsn

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...