Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mp3 -> wave


Danne

Rekommendera Poster

Letar efter ett program som (ursäkta min svengelska) kan "crossfada" mp3 samtidigt som man skriver wave-filen till hårddisken, eller utföra dessa operationer var för sig. Poängen är att jag vill bränna en mixad skiva, fast med flera spår.

 

Nån som känner till nåt bra program?

// Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det finns ju några crossfadeningsplugins till Winamp, och Winamp har ju också en funktion för att skriva till en wav-fil på hårddisken istället för att låta ljudet gå ut till Line Out på ljudkortet.

Om det här fungerar, så kommer det ju att låta som på en radiostation. Ett tips är då att du redigerar mp3orna innan så du får bort tystnad och ev. för långa ut-fadeningar.

 

Om du däremot vill mixa mp3or ungefär som med en disco-cd-spelare (typ Denon eller Numark), om du t.ex. ska taktmixa, så finns det några program som liknar Denon. Jag har sett några "in action", men kommer i dagsläget inte på namnet. En enkel sökning på google efter "mp3 mixer", ger en hel del resultat.

Om ett sådant program inte kan skriva ner slutmixen till hårddisken samtidigt som den spelar upp det, kan du mha. en mixer göra det här själv:

Stäng av "Line In" under ljudkortets egenskaper för Uppspelning (det gör att "genomgången" av ljud i ljudkortet upphör), därefter kopplar du in Line Out från ljudkortet till mixern, och återkopplar mixerns Master Out till ljudkortet, startar ett ljudinspelningsprogram och spelar in det du hör. Glöm inte att testa först så att nivåerna är riktiga.

 

När du väl har wav-filen på hårddisken är det en smal sak (t.ex. med Cool edit eller något annat ljudredigeringsprogram) att klippa ut de enskilda spåren, och bränner du dem sedan med "disk at once" får du en mixad skiva där du enkelt kan hoppa till valfritt spår men där låtarna går in i varandra.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Som sagt så kan du ladda ner plugins till Winamp, heter nog Crossfade plugin. Sedan om du ska göra en mixskiva:

Ja, i Cool Edit finns det visserligen en del häftiga effektfinesser men jag skulle kunna säga det att det skulle bli mkt bättre kvalitet på ljudet om du använder dig av Cakewalk, för jag har själv använt båda lika länge och resultatet som kom från Cool Edit var sämre än Cakewalk, men egentligen är det inte så dåligt men ur en musikers öron hörs det lite oljud om man säger så...

På tal om att mixa mp3 så finns det ett program som heter PCDJ, dvs PC DJ..

I den kan du mixa precis som på en vanlig skivspelare [Asså mixskivspelare]. Lite oxå för han som gjort programmet är svensk...

 

Lycka till!!

 

 

[ge mig poäng, för jag är en poängtörstig]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jon Rydqvist

PCDJ är ett bra program för att mixa mp3:er. Det ser ut som en vanlig Disco-Dubbel-CD fast på skärmen.

Det tuffa är att man kan köpa till en extern modul med alla knappar så att man smidigare kan mixa. Det är faktiskt ganska svårt att få rätt timing med musen.

Mixresultater är kanon.

Jag är inte säker på om det kan spela till wave men det borde väl kunna gå att göra med andra program samtidigt som man mixar i PCDJ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...