Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD Athlon


Lazytux

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har em Amd Athlon med moderkort, MSI K73266 Pro, med 762 MB minne. Köpt sedam mågon månad. Den har plötsligt fått problem med Me. Jag ställde ner processorn på försök för att Me blev så installbilt, och när jag nu försöker ändra tillbaka så går det inte att köra Me. Jag får Windows skyddsfel, ibland går det att starta upp i felsäkert läge men den bootar nästan genast om sig. Så nu har jag försökt installera XP istället med det fungerar inte heller. Jag får bara felmeddelanden om NTLDR kan inte läsas på CD skivan det är inget fel på Cd skivan. Andra cd läsare kan läsa den.

Dessa fel uppträder endast när jag ställer upp processorn till 1.4GHz om jag behåller den i 1 GHz fungerar allt bra, jag kan starta Me och installera Xp utan problem!

Någons som haft de här problemen och hittat en lösning?

...smartskallar, med superroliga kommentarer, undanbedes!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...smartskallar, med superroliga kommentarer, undanbedes!

 

Vore det inte för de "superroliga" kommentarerna skulle nog många med mig välja andra forum som håller en roligare jargong... ;)

 

Till ditt problem:

Jag tycker det låter som värmeproblem. Har du kollat fläktar och flänsar så att de sitter riktigt som de skall?

AMD gör väldigt bra proppar men är allmänt kända för för värmekänslighet. Eftersom allt verkar fungera för dig när du klockar ner proppen låter det som om värmen är ett troligt problem.

 

Mvh

/Cat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt annan sak angående din konfiguration. 762MB minne i en burk körande Me verkar lite lurigt. Jag tyckte mig ha hört om en minnesbegränsning i DOS baserade operativsystem, så jag sökte lite och hittade följande. Se tip #3

http://www.alshomer.com/win98-tips/tips-me.html

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Tack för tipset, men jag har provat mindre minne och att installera W2k pro istället för ME, tyvärr gör det ingen skillnad.Inte heller BIOS upgradering hjälpte.

Var in på en MSI sida och såg att några andra hade samma erfarenhet av det moderkortet som jag hade. Så nu har jag bytt till ett Abit och allt fungerar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...