Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammal PC - Vilken distribution?


Mats P1

Rekommendera Poster

Har hört en massa om Linux, bl a att kraven på hårdvara är små. Nu har jag fått en gammal 486/33 med 32 MB minne och 810 MB HD, och undrar:

Finns det någon distribution som jag kan köra med denna gamla burk, med behållning?

Är helt nybörjare med linux.

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra vilken distribution du vill på den... Jag skulle rekommendera SuSE eller Mandrake. Använd en "lätt" fönsterhanterare typ windowmaker annars kommer den vara seg i X.

 

 

.:def:.

http://pirates.dyndns.org

Up and running on SuSE Linux :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog välja en äldre dist, som RedHat 6.2 eller Mandrake 7.1 och installera den med så lite funktioner som bara möjligt, kolla noga alternativen under installationen, sen får du köra någon lättviktig fönsterhanterare som FVWM(troligast), XFCE, Blackbox eller i bästa fall WindowMaker om du vill ha ett grafiskt skal. Gnome eller KDE är nog inte att tänka på, ens i sina tidigare utgåvor.

 

 

/PaleRider

SOM ÖNSKAR ALLA GOD JUL & GOTT NYTT 2002 !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag hittade en gammal CD med RH 5.2, som jag installerade. Har ännu inte kollat någon fönsterhanterare, men det gick i alla fall att logga in.

Ett problem uppstod: RH verkade inte känna igen mitt nätverkskort, så den delen av inst fick jag hoppa över. Jag återkommer med ny fråga om detta under annan rubrik i detta forum.

Hjälp mig gärna där...!

hälsningar Mats

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-22 14:29:53 av Mats P1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...