Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dvd till divx

Nisse

Recommended Posts

Vilka program är bäst om man vill ha dvd till divx? Hur lång det tar det att lägga dvd film på divx? Hur mycket kvalitet förlorar man? Vilket format passar bäst för dvd filmer, avi, mpeg, asf eller annat format?

Filformat kvittar, det intressanta är vilken codec du använder.

Jag har bara sett divx-codec'ar för AVI, men det finns säkert för quicktime också (har inte brytt mig).

Dina andra frågor får någon annan svara på.....

Intressant fråga, jag har laddat hem en del rippade filmer och märker att .mpg håller betydligt sämre kvalitet än .avi....

NÅgon som vet vad det kan bero på?????

//Dexter

Blanda och ge bland lite olika codec...

.mpg ändelse på fil betecknar oftast filmer kodade med "gamla" MPG standarden (MPEG-2 tror jag, den som DVD använder). Packar ej lika bra som nya kodare och för att få ned storleken på filerna får man godta lite sämre kvalitet.

.avi filer som du hämtar på internet är oftast packade med MPEG4, eller i allmänt tal DivX. Mycket mer effektiv packare som kan få ned en film i kvalitet liknande den på en DVD skiva till 700-800 MB.

Och tänk vilken kvalitet du skulle kunna få på en DVD om du använde DivX..

Så så enkelt är det, MPG äldre och sämre, .avi nyare, bättre men med nackdelen att indexet som "förklarar hur filen ska dekodas ligger sist i filen vilket gör att det ej går att titta på en halvt hemladdat fil utan att bygga om indexet.

/T

jag önskar eder alla en fröjdefull JUL

Mycket mer effektiv packare som kan få ned en film i kvalitet liknande den på en DVD skiva till 700-800 MB.

Njeeee, så bra är det faktiskt inte :) Men inte dåligt.. packa och spela upp divx/mpeg4 i PAL d1 tar juh dock sin plats (och cpu-kraft) och ryms väl knappast på en cd utan problem. Lägre upplösningar däremot.. ;)

.mpg tenderar juh att vara mpeg-1-filer dock - .m2v däremot brukar vara mpeg-2 (dvs samma sort som DVD-skivor använder).

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Intressant fråga, jag har laddat hem en del rippade filmer och märker att .mpg håller betydligt sämre kvalitet än .avi....

NÅgon som vet vad det kan bero på?????

Personerna som packat filerna typ? ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...