Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inbyggt ljudkort


Chris1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kanske börjar det bli sent, kanske har jag slagits med sladdar för mycket...Men.

 

Jag har precis bytt processor och moderkort. Har numera en XP1600+ och ett epox 8KTA3+.

Allt är frid och fröjd, förutom att kortet har inbyggt ljudkort vilket gör att min SB512 inte funkar.

Jag har disablat det inbygda ljudkortet. Inte funkar det för det. WinXP hittar likt fan ny hårdvara (dvs det inbyggda kortet) oavsett vad jag gör.

 

Vad ska jag göra? Hjälp!

 

/Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har disablat det inbygda ljudkortet. Inte funkar det för det. WinXP hittar likt fan ny hårdvara (dvs det inbyggda kortet) oavsett vad jag gör.

 

Du har alltså redan disablat det i bios ? Skumt. Kanske står någon info på något Epox forum om du finkammar webben ? Annars kan du prova att inaktivera den enheten i enhethanteraren(så det blir ett rött kryss på den). Det kan oxå funka. SB512 ? Har XP schyssta drivare till den ? Jag vet att det varit problem med vissa Creative ljudkort, har du kollat efter senaste drivare på Creatives site eller Windows Update ?

 

(BTW, jag stökade runt i en tråd för några dar sen om en skrotdator jag byggt där AWE64 inte funkade; onboard Crystal kretsar lät crappy med Win2k. Gav upp och försökte med 98:an, som introducerade en del nya problem tyvärr - hårdvaruaccelerationen ville inte bli aktiverad i AWE:n. Det slutade faktiskt med att jag var tvungen att köra in Windows Me, i Me lät Crystal kretsarna riktigt bra så AWE:n inte behövdes. Windows är skumt.)

 

[inlägget ändrat 2001-12-21 06:22:59 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem förut med mitt SBLive-kort. Hade visserligen inte samma moderkort men det visade sig att jag hade missat att disabla några inställningar i BIOS. Varav några hette rätt kryptisk som tex. Intern media kort. Har du gjort en dubbelkoll?

 

/JANspeed

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bioset finns en option för att skapa en ny lista för vilka PCI-kort som finns i datorn. Windows läser i denna lista, det scannar inte datorn.

 

Efter att du har disablat ljudkortet, kan det hända att bioset måste göra en ny lista, eftersom ljudkortet fanns med i den tidigare.

 

Valet finns i PCI-menyn och är 2:a eller 3:e val uppifrån (award bios).

Vet ej vad det heter, måste ju boota om för att kunna se det!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade felet. Det var en jävla disable inställning till. Fattar inte varför det inte skulle räcka med "Disable onboard sound", men men. Efter att ha så disablat kortet på två olika platser så funkar det nu.

 

Tack för hjälpen!

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...