Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att skapa en "egen" upplösning?


--:August::--

Rekommendera Poster

--:August::--

Jag vill testa upplösningen 1463*1100 på min skärm men den finns inte med på listan.Går det att fixa till på egen hand?

Nu har jag 1280*1024(för stort)->1600*1200(för litet),inget mellan...

 

 

/August

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--:August::--

Sitter med en 19" nu,då måste jag alltså gå upp till 21-22".

Hoppas tomten kommer med ett välfyllt kuvert i år. ;)

 

 

Mvh/August

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Inte för att jag har testat, men med windowblinds går det väl att skapa rätt obskyra upplösningar.

Vet att det är poulärt i hembiokretsar för att tex skapa 16:9-upplösningar för widescreenprojektorer.

 

Kan ju vara en idé att titta på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--:August::--

Vete sjutton om WindowsBlinds kan ställa om skärmupplösningen på datorn?Spanade på deras sida och andra sidor om programmet och som jag fattade så ändrar det utseendet i Windows(mappar,program mm).

 

/August

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag oxå minns om WinBlinds, ändra upplösningar låter inte som något det programmet någonsin skapats för? Länk tack?

 

Powerstrip lär juh klara av detta hursomhelst?

 

Dessutom finns det verktyg till de flesta grafikkort som ordnar detta, vilket då beror på vilket grafikkort du har?

 

För övrigt förstår jag inte vitsen med att ändra upplösningar för 16:9-formatet - det borde juh vara aspektration/pixeldimensionen som skiljer, inte pixelupplösningen?

[inlägget ändrat 2001-12-20 21:53:30 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--:August::--

Weyland->Stort tack till dig! :)

Tog hem Powerstrip och nu kör jag i 1464*1098 @ 87hz och det är alla tiders.Programmet i sig var ju underbart,det går att fixa o dona hur mycket man vill.Helt perfekt.

 

 

Mvh/August

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ah, sorry, det var förstås powerstrip jag menade, blandade ihop det lite.

Bra att du fick ihop det iaf.

 

Weyland.

Anledningen att många har varit tvungna att pilla med powerstrip i hembiosammanhang heter Sony vw10ht.

Den projektorn är extremt kräsen med vilken signal den vill visa i 16:9 så folk har fått pilla en hel del med upplösningar och uppdateringsfrekvenser för att sonyn inte ska visa bilden i 4:3.

 

Och visst måste man väl ändra upplösningen för att skapa en 16:9-bild. 1024x768 kommer ju att förvrängas om man visar den på 1366x768 som är tex Sonyns upplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tex en DVD-spelare har man samma upplösning på både 4:3 och 16:9 formatet. Man ändrar bara pixelratio, dvs mer eller mindre avlånga pixels.

 

En datormonitor har alltid rektangulära pixels, så ska man visa TV/DVD-bild på en datormonitor måste man simulera dessa avlånga pixels. För att visa DVD i 16:9 på datorskärm behövs 1024x576 pixels.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe hahaha, vikket jävla porogg :)

Tog ner det där PowerStrip" och la in det, och sent som det var så sökte jag igenom alla möjliga inställningar och fann nått fränt, höjja klockfrekvensen på mitt Vodoo 3, från 166MHZ till skyhöga 200MHz lr 220Mhz, fan vad skärmen blev mysko, den dansade omkring och det blev färger jag inte ens sett i Dr Snuggels kompis kamelens regnbåge....trodde den skulle smälla Hehe, och sen tvärfrös den, men sen kände jag igen mig, det blev en snabb blåruta, och omstart...men sen så var det lugnt...så nu är allt normalt igen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--:August::--

Hehe man ska nog inte öka så mycket åt gången.Läste e review på sweclockers om programet om dom ökade 1hz i taget.

 

 

 

/August

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då gör jag det nästa gång.....fan min skärm måste ha sett ut som folk kände sig på Woodstock Konserten ..efter några "smile gubbar på läppen"....

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-23 06:59:33 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...