Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klocka PII 266:a


Martin77

Rekommendera Poster

Jag har en "gammal" PII 266:a, hur mycket vågar man klocka den med orginal kylfläns? Jag har ingen fläkt alltså. Vågar man köra 3x100 = 300? Man kan väl alltid gå ned i multipel men inte upp? Har hört att SCSI-kort inte gillar annan PCI frekvens än 25 MHz, stämmer det? Om man kör på 75 el. 83 MHz FSB alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv en sån för ett tag sen och ett kasst moderkort från Microstar som man inte kunde ändra nåt på.Det gick iofs att ändra multiplern men det blev allt mellan 133mhz till 266mhz men aldrig över.Sen testade jag att tejpa processern(tror det var b21,nedersta 11 pinnen räknat från nån sida på processern)Kolla Toms hardware om sidan ligger kvar.Sen gick det att köra 3x100 med mycket dåligt resultat,grafikkortet(Woodoo 2) hängde sig efter ett par minuter bla.Tror kanske att PCI bussen blev uppklockad rejält samtidigt men jag är inte säker.Sen sålde jag processern till en polare och han körde den i 4x75=300 utan problem.Han kunde inte gå högre på grund av kassa minnen.Men har du ett bra moderkort (och minnen) med lite inställnings möjligheter kan du säkert klocka minst 4x83 eller kanske tom 4x100.Bara att testa,startar den så är det ok.Det enda du ska kolla sen är hur pass varm processern blir.Min blev riktigt varm......

Men det hänger sig alltid innan den går i sönder så det ska inte vara nån större fara så länge du inte ger den alltför mycket ström.

Använd sunt förnuft och testa hur det går.Nån extra fläkt tror jag inte du ska behöva direkt men kolla hur nätaggregatsfläkten går.Det optimala är ju givetvia att den suger ut luften ur lådan och inte trycker ner mer varmluft i den vilket min gjorde innan.

Sen jag vände fläkten minskade tempen från 45 till 32.Jag kör Abit BX6 och Celoron 300A klockad 4.5x104 nu utan problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...