Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips (dålig dator)


Datanörden

Rekommendera Poster

  • Svars 83
  • Skapad
  • Senaste svar
CJ Björkdahl

Vilken processor som helst över 1 GHz samt ett Geforce3-kort ger bra poäng i 3DMark 2001. Detta eftersom processorn måste vara snabb nog att kunna "leverera" till grafikkortet.

Och runt 1 GHz är gränsen. Det går sällan snabbare (så det märks) med snabbare processor. 3DMARK2001 mäter egentligen mest hur snabbt graffo man har.

 

Så en "billig" T-bird med DDR på kanske 256 MB + ett GF3 samt en IBM GXP60 är nog det billigaste och "snabbaste" man kan ha. (Dvs bästa kraften för minsta pengar) ATI:s 8500-kort är väl lika snabbt minst, och lite billigare.. Men drivrutinerna suger. (Det är oftast grafikkrtets drivrutiner som sänker (kraschar)datorn)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Geforce 3 (Ej Ti) är ett Nvidia-tillverkat kort med 64MB, Integrated Ramdac. Min PC är en DELL och inga upphottningar är gjorda. Det enda jag bytt är grafikkortet från tidigare TNT. Utan det är fabrikskonfigurationen som gäller. 512MB DIMM SDRAM, Intel D815EEA moderkort. Harddrive: 20.4GB. 1280x1024 17" flat panel DVI.

Nu kommer väl många undra varför jag har denna konfiguration då jag säger att jag INTE spelar.

Då jag köpte min PC för drygt 1 år sedan hade jag aldrig hört talas om t.ex. AMD. Trodde att det bara var Intel som tillverkade processorer. Min nästa PC kanske blir ett eget bygge.

 

God fortsättning!

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

[inlägget ändrat 2001-12-24 21:24:58 av Maratonmannen]

[inlägget ändrat 2001-12-24 21:38:00 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Dez1 skrev:

4055 poäng

P3 500

GF3 TI200

 

Sätt i en snabbare processor (varför inte en 1GHz celeron?) så får du det dubbla.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-26 08:42:18 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Trodde mer av dej Weyland. Men tydligen så greppade du inte att de hade med strömförsörjningen att göra. Jag kan då inte se att jag "SKRÖT" någonting om diskar. isåfall hade jag väl klämt dit att jag hade 4 st raidade seagate scsi-diskar och inte två IDE diskar för faan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datanörden skrev: "En skrev att jag drivit med de och jag ville ställa tillrätta om det blivit problem. Vad hade du för betyg i svenska?"

 

Det kom väl inte från rätt person med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg:

 

"3 gånger så mycket för något dåligare, laggar ihop hela tiden"

 

 

Yo Check The Flow Hobo Jon!

 

[inlägget ändrat 2001-12-26 17:22:21 av Morathi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...