Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slut på minne i Excel


JessikaJonsson

Rekommendera Poster

JessikaJonsson

Nu har jag återigen stött på ett problem i Excel där programmet säger att det är slut på minne.

Filen är inte speciellt stor. Innehåller 102 flikar men det finns bara data på de sju första och det är inte speciellt mycket. Några enkla divisioner och två diagram på varje flik. Vad gör man? Man har ju sett mycket mer avancerade excel filer än så. Någon som känner för att hjälpa till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på många saker, men tänk på att Excel har sin egen minneshanterare. Jag vet inte vilken Excel-version du har, men Excel 5 är begränsat till ungefär 16 MB, Excel 95/97/2000 till ungefär 80 MB och Excel XP till ungefär 160 MB.

 

Men som sagt, det kan bero på mängder av olika saker (för många för att lista här) som är oberoende av varandra. Det kan exempelvis bero på att du använder för många teckensnitt (fler än 255, varje storlek för ett teckensnitt räknas som ett eget teckensnitt). Titta hos Microsoft för mer information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Utöver faktan paramoz nämner så har XL problem med minnesläckage och det kan inträffa oavsett filstorlek och tillgängligt arbetsminne.

 

Vad händer om du flyttar över ditt material till en helt ny arbetsbok?

 

Du kan också testa vad följande information ger för handen:

 

Kalkylfunktion:

=INFO("anvminne")

 

VBA-procedur:

Sub Minne()

MsgBox Application.MemoryUsed

End Sub

 

Lycka till,

Dennis

http://www.xldennis.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JessikaJonsson

Tack för hjälpen!

Jag försökte lyfta över informationen men det blev samma sak i den nya arbetsboken.

 

Din kalkylfunktion gav värdet 2368344, är det bra/dåligt?

 

Jag använder Excel 97.

 

Svara gärna om ni känner för det!

 

/Jessika

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jessica,

 

hm, minnesvärdet du får är i byte och ligger högt. Är detta när du har startat upp XL?

 

I min miljö och med XL 97 - SR svensk respektive engelsk version erhåller jag 811060 bytes.

 

Troligtvis är det diagrammen som stökar till det för dig.

 

Rekommendation:

Uppgradera till Service release 2 (SR-2), vilken kräver att SR-1 redan är installerad.

 

Följ därefter ansvisningarna i följande KB-artikel:

http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q168650

 

Förresten, om din arbetsbok inte innehåller känslig information kan du sända en kopia till mig privat så kan jag undersöka den närmare:

info@xldennis.com

 

Mvh

Dennis

http://www.xldennis.com

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JessikaJonsson

Tack för hjälpen!

 

Dessvärre avhjälpte det inte mitt problem. Det är nog inte mycket att göra utan arbetsboken får delas upp. Det fungerar utmärkt på Excel 2000 men det är inget vi kör tyvärr.

 

Då filen faktiskt innehåller känslig information kan jag tyvärr inte skicka den vidare. Tack ändå!!

 

//Jessika

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...