Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket program?


Steve

Rekommendera Poster

Fan, kanske jag blir först här?

Vad jag funderar på är om någon har nåt bra tips på vilket program jag ska använda?

Jag har lirat gitarr länge, men inte gjort musik på datorn. Vad jag vill är att spela in gitarrerna själv, men plocka trummor, bas, synth osv från nån mjukvara.....

Det finns ju Cubase, Cakewalk, men jag funderar på om inte de är jobbiga att komma in i, samt att de kräver en superdator för hårddiskinspelning. Någon som har testat BandInABox?

Vill inte läsa på i ett halvår för att kunna få till en enkel musiksnutt. Tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver är då först och främst en synth. Det finns synthar i hårdvara och i mjukvara. Hårdvara är att föredra eftersom den inte tar något av datorns resurser. De flesta ljudkort brukar ha någon form av medföljande synth, så troligtvis har du en redan. Kan du spela upp midi-filer så har du en synth.

 

Cubase och Cakewalk är ju "riktiga" musikprogram där man får spela in allt själv medan Band-in-a-Box är mer en form av auto-ackompanjemang där du talar om vilka ackord och vilken musikstil du vill ha och så skapar det ett komp. Men det följer alltså inte med något ljud, utan det skapas av din synth i båda fallen.

 

Jag skulle tro att det är lättare att komma in i Band-in-a-Box, men där har du ju inte samma musikaliska frihet, fast det kanske inte du behöver eftersom du har den på gitarren istället.

 

Är det en hårdvarusynth du har (eller skaffar dig) så behöver du ingen värstingdator, för då är det bara gitarrinspelningen som kommer att hamna på datorns bord, och sånt klarade till och med min 486:a :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att den nya versionen av "Cubasis VST" dvs 2.0, är något för dig. Såg att dom hade den och alla systerprogrammen i den nya serien på Åhlens City i Sthlm. Och den är billig. BTW, det är värt att lära sig "non destructive editing", och så svårt är det inte. Cubase har ju löjligt många funktioner, det här är tack och lov en duktigt nedskalad version men du kan ändå spela stämma med 48 gitarrer och 64st synthar/trumset och använda VST effekter samt att det finns inbyggd mp3 export. OBS! Ett bra ljudkort rekommenderas dock, helst med ASIO stöd typ Soundblaster Audigy Platinum. Här kan du läsa om Cubsis VST 2.0:

 

http://www.steinberg.net/products/ct/pc/cubasisvst/index.phtml?id=030204&sid=08969953

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ska kika närmare på dem.

Jag skulle vilja ha inbyggda trumloopar + takter som man kan plocka in som grund, men vill ju kunna justera som jag vill ha dem. Så man kan säga att jag vill både äta och ha kakan kvar, hehe....

Jag har faktiskt en gammal Alesis-synth som ligger och skräpar. Kan tänka mig att syntharna som finns i ljudkorten är av väldigt varierande kvalitet, samtidigt vill jag inte lägga ut för mycket stålar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att syntharna som finns i ljudkorten är av väldigt varierande kvalitet, samtidigt vill jag inte lägga ut för mycket stålar.

 

Det är just därför du vill ha ASIO stöd på ditt ljudkort; då kan du använda mjukvarusynthar "live" utan någon latency :-)(och mjukvarusynthar kan perfekt emulera _vilken_ synth som helst, _hur_dyr_ som helst). Det går inte med ett "vanligt" ljudkort.

 

Du vill nog ha minst ett Audigy :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill lägga ut mycket stålar kanske det kan vara på sin plats att testa lite gratisvarianter först. Gratisvarianterna är inte dåliga (jag använder dem själv som komplement), men de är inte lika lättanvända.

 

http://www.madtracker.org/

 

Det programmet använder dock ingen synth, så det kräver en någorlunda kraftfull dator. På min P2:a 300 MHz går det bra.

 

Programmet har dock inga ljud som medföljer och innehåller heller inget autokomp, utan man får fixa allt själv.

 

http://www.analoguesamples.com finns gratisljud att ladda hem. Finns säkert många fler ställen också, men det är den jag kommer på så här på rak arm. Jag har redan rätt mycket i mina synthar hemma så jag har inte haft något behov att leta på internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> (och mjukvarusynthar kan perfekt emulera _vilken_

> synth som helst, _hur_dyr_ som helst).

 

=Kan=, ja, men görs det? Jag har svårt att tänka mig att det finns någon mjukvarusynth som har jämförbara pianosamplingar med min Yamaha. Jag vet inte om varje tangent är individuellt samplad, men det låter så perfekt ända nerifrån lägsta tonen upp till högsta att jag tror det. Varje samplad tangent består i alla fall av fyra samplingar. Tre för anslaget (i varierande styrka) och en för när man släpper tangenten. Dessutom tillkommer lite annat lull-lull som ljudet av resonansbottens svängningar och att övriga strängar kan svänga med när man trampar ner pedalen, för att göra det mer verklighetstroget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande :-) Jag tvivlar inte en sekund på att din Yamaha pianosynth låter himmelskt; men du sa det själv; samplingar. Givetvis är din Yamaha inget annat än en dator den heller, om än med väldigt avancerad för ljud specialanpassad hårdvara. Teoretiskt är det inget problem att åstadkomma _exakt_ samma sak med _bara_ mjukvara. Saken är, som du själv sa, att detta inte alltid görs. Men det finns mkt bra mjukvarusynthar.

 

Största fördelen med en hårdvarusynth är förstås att det bara är att slå på den, så fungerar den som förväntat. Windows ? - någon ? Största nackdelen med en hårdvarusynt är.....priset :-(

 

(självklart har jag alltid drömt om en _riktig_ studio med analog 24-kanalare och dito mixerbord samt en massa gamla härliga elektrostatmikrofoner med rörmikförstärkare i en akustiskt idealisk lokal osv.osv. men priset...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...