Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AWE64/Win2k ?????


Blekis ®

Rekommendera Poster

Är detta möjligt ? Jag har tidigare beskrivit hur min senaste "skrotdators" onboard Crystal kretsar spelar "vackra" trippelljud i Windows 2000. Går inte att få bort.

 

Då tänkte jag, eftersom ungarna ska ha datorn, att jag trycker i ett AWE64 ISA kort som funkat bra i deras gamla dator med Windows 98(väldigt bra tom).

 

Dåligt tänkt. Windows 2000 _VÄGRAR_ att låta wave utgången ge annat än ett oändligt repeterande av senaste windowsljudschemaljud ifrån sig. MIDI fick jag att funka enligt en proprietär lösning med gamla AWE32 drivisar, men bara i AWE32 appleten. Windows hittar inte resursen annars. Inga fel indikeras annars i enhetshanteraren eller någon annanstans. Givetvis har jag försökt plocka bort allt och låta Windows hitta det igen, jag har även installerat om. Men, men, Windows i sitt esse... Och wave utgången är som sagt så gott som död. Creative vägrar explicit att supporta AWE64 sen SBLive! släpptes(bara en sån sak gör att det företaget definitivt förtjänar att konka).

 

Är det då någon som fått igång AWE64 i Windows 2000 ? Hur ????

 

(annars måste jag juh köpa ett nytt ljudkort, tvi)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nu fungerar iaf Crystalkretsarna hyfsat, när AWE64 kortet sitter i ???

Jovisst hade jag disablat Crystal tidigare(i Bios), när jag försökte få igång AWE64. AWE64:an är juh fortfarande pucko, men funkar Crystal(utan trippelljud) så får väl det duga för att köra Mulle Meck och dylikt :-) Jag har som sagt sparat en FAT32 partition åt dom, ifall det skulle bli Win98 panik trots allt...

 

(även om det hela är totalt ologiskt; kul att se iaf att Win2k:s multimediastöd fortfarande suger ;-) XP är faktiskt betydligt bättre på den punkten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte awe-64 sb16-kompatibelt? Isåfall är det ju bara att säga till win2k att det är ett sb16kompatibelt kort och använda windows drivar. Annars kan du ju köpa ett ljudkort för en 100lapp i vilken databutik som helst.

 

Jag minns att sbPRO & sbPRO2 inte fungerar i 2k, men det var ju å andra sidan två brutala skräpkort. :o)

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte awe-64 sb16-kompatibelt? Isåfall är det ju bara att säga till win2k att det är ett sb16kompatibelt kort och använda windows drivar.

 

Det är ju det jag gör, inte ett enda felmeddelande, inte en enda konflikt - bara det att det enda som går igång är en oändlig loop av Windows schemaljud. Synd, för AWE64 har riktigt bra ljudkvalitet, förutom något hög brusnivå. Men det låter helt klart kraftfullt och rent jmfrt billiga ljudkort. Nu funkar ju Crystalkretsarna konstigt nog när AWE64:an sitter i :7/ Så det får väl duga, dessutom måste jag iaf lägga in 98:an på den lediga partitionen; många av ungarnas spel går _inte_ i Win2k SP2 - många mystiska fel uppstår(det är iofs bara att läsa på spelen; kompatibelt med Win 3.1/95 och Mac OS, så är dom flesta barnspel, Win2k är inte ens påtänkt i den världen även om det rör sig om helt nya spel tex installeras ibland "WinG" LoL ;-)). I 98:an kommer iaf AWE64:an att börja fungera igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Provat att flytta runt lite blan pci-korten? Vissa pcikortoch moderkort är lynnigare än man kan önska.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Provat att flytta runt lite blan pci-korten? Vissa pcikortoch moderkort är lynnigare än man kan önska.

 

Hehe ;) Det är ett ISA kort, det går inte att flytta runt så mycket. Nä, det blir tillbaks till "gamla hederliga" 98:an på den datorn.

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*läs mitt senare inlägg ovan. det är en kille som lyckades lösa problemet*

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en bra länk:

 

Jo, jag har kollat den. Det var så jag fick igång MIDI(fast bara i appleten). Han skiver att wave fungerar för honom med Win2k:s originaldrivare, men inte hur han gjorde ?

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.

 

Jag hade samma problem och tog kontakt med SB Europe. Rådet blev: Köp PCI kort. W2K är taskig på att hantera ISA.

 

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rådet blev: Köp PCI kort. W2K är taskig på att hantera ISA.

 

Tja, det verkar inte finnas någon som säger emot det påståendet ? Klubbat.

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...