Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 hårddiskar


Adde

Rekommendera Poster

Hej, har precis satt in en till hårddisk i min burk och har nu två st. Problemet är nu att den nya HDn kallas D: av systemet vilket jag inte vill. Hur ändrar jag så att den nya HDn kallas t.ex F: istället?

 

Tacksam för svar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur du vill ha det. Vill du att cd-romenheten ska ligga mellan den gamla och den nya enheten räcker det med att ändra enhetsbokstav för cd-romenheten för att "skjuta" övriga ett steg framåt.

 

Vill du använda godtyckliga enhetsbokstäver finns det program som kan sköta det. Exempelvis Letter Assigner (http://www.v72735.f2s.com/LetAssig/). Även möjligt att Partition Magic klarar det. Har dock precis tagit bort det (och orkar inte installera om). Kanske någon annan som vet.

 

Dock tror jag inte att den gamla DOS-metoden att redigera startfilerna fungerar längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men jag kan ju inte ändra CD-rom enheten till d: eftersom d: är upptaget av den nya hårddisken...

Jag ändrar i enhetshanteraren, kan man göra på ngt annat sätt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ändra i enhetshanteraren är det enklast att göra det innan den nya hårddisken sätts i. Om du vill kan du koppla bort den, starta om datorn och tilldela cd-romspelaren en enhetsbokstav.

 

Alternativt kan du ändra i registret. Gå till nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\ Enum\SCSI och välj din cd-romspelare. Ändra CurrentDriveLetterAssignment till den bokstav du vill ha. Ändra även UserDriveLetterAssignment (obs, använd dubbla bokstäver).

 

Tänk på att detta inte fungerar för cd-romspelare med SCSI-styrkort som innehåller eget BIOS.

 

Lycka till.

 

[inlägget ändrat 2001-12-16 01:02:24 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...