Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Cd:n brummar

Pez

Recommended Posts

Finns det något att göra åt min cd läsare til datorn?..med vissa cd skivor "Brummar" den fruktansvärt högt....med andra låter den nästan ingenting...vad beror det på ?

och vad kan man göra åt det?

Har en dvd cd läsare..fick med den i min compaq pc, vet inte vilken modell det är tyvärr.

Men brukar det vara något man kan fixa?

Dom flästa (alla?) snabbare (nyare) cd, dvd, brännare brummar när dom varvar upp..jag vet inte om man kan sänka max hastigheten nånstans, men det är väl enda lösningen...???

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

Skulle ochså vilja "nedgradera" min spelare till runt hälften, som det är nu låter den som ett flygplan när den varvar upp vissa cd's.

Dessutom har han svårt att läsa en del cd i högsta hastigheten med följd att han går ned i hastighet men efter ett tag när den får för sig att allt är bra kör han upp den igen och sen håller den på så :-/

Skulle hellre vilja att han håller sig på en jämn läshastighet.

Kanske en intressant länk för er:

http://www.cd-bremse.de

"Det är en fördel om du behärskar det tyska språket" står det att läsa in senaste numret av Mikrodatorn.

Programmet på sidan ska bromsa ned CD-rom läsaren. Har ingen aning om det fungera eller hur det fungerer men ngn kanske vill berätta det...

Kanske även ngn som är lite mer framme med det tyska språket kan översätta lite för de som ej förstår.

/T

[inlägget ändrat 2001-12-15 16:04:54 av Monshi]

Verkar onekligen fungera.

Skulle dock vilja ha nåt permanent så det även funkar när man bootar från cd:n och installerar saker.

[inlägget ändrat 2001-12-15 16:43:18 av Nibbler]

Skulle hellre vilja att han håller sig på en jämn läshastighet.

Du ska alltså leta reda på en cd-rom som stödjer "CAV"(läs på boxen), det betyder "constant angular velocity" och i praktiken innebär det att din cd-rom blir "tyst som fan" ;-) Ungarna har en Hitachi 8230 20x med CAV i sin P200(Hitachi var först med den tekniken), den låter inget alls. Min gamla HP8100 brännare har oxå CAV, dödstyst i 24x. Däremot, i min senaste skrotdator jag byggde sitter en "noname" 24x cd-rom, uppenbarligen utan CAV, den "tjuter" upp och ner friskt - men det är inget mot min DVD i min "vanliga" dator; den är en 12x/40x enhet och den låter ungefär som när tvättmaskinen centrifugerar när den spinner upp och ner - jag skulle alltså ha kollat om den hade CAV stöd först...kolla ni oxå, dom är ju för tusan billiga nu och ska man ha en tyst dator så...

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

CJ Björkdahl

Själv har jag rensat hårddiskarna från en massa divx-filmer ("DVD-kvalitet") genom att bränna dom på CD-R.

(Fick över 10 GB mer plats efter detta, inte för att jag behöver plats, men det är ju alltid skoj att rensa hårddiskarna och därefter defragmentera dessa för nya nerladdningar från "hollywood"!

Det gick fort att bränna med min nya 12x Philips-brännare för 990:- :-)

7 minuter för att bränna en 136 minuters långfilm med DIVX "High Quality"..

Tyvärr låter CD-läsarna öronbedövande, trots att datorn låter en del oxå.. Men CD-läsarna tar nog priset..

Om datorn låter som ett propellerplan, låter datorn+cd-läsare med divX-skiva som ett jetplan. Nästan dubbelt upp alltså.. Och det är ju inte lite, med tanke på ThermalTake Volcano2-fläkten som kyler ner den 1.1 GHz /270 MHz FSB-ö-klockade 900 MHz duronen..

MVH

pedagogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...