Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formation & Patition av stor HD


Bulldog

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har köp en 100GB HD. Min fråga är. Hur skall jag göra på bästa sätt för att inte förlora för mycket av HD. Det finns ju Fat16 & Fat32 m.m.

Använder Win98 andra utgåvan och kommer lagra mest stora filer på en.

mvh Borna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom fat32 använder mindre kluster än fat16 blir det mindre spill, och du får således mer plats. Men ju större filer det handlar om desto mindre blir betydelsen eftersom det är småfiler som främst gör att det blir mycket spill.

 

Om du använder fat16 är den största partitionsstorleken 2 GB, så med fat16 får du således 50 partitioner (som minst, beroende på hur stora du gör dem) om du ska använda hela disken till samma operativsystem.

 

Jag rekommenderar nog fat32 för att inte få för många partitioner.

[inlägget ändrat 2001-12-14 13:42:13 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer förlora en del på grund av partitionstabellen. fat16 tillåter bara partitioner upp till 2 gb. Detta skulle rendera uppåt 50 partitioner, alltså fler än det finns bokstäver och är alltså uteslutet.

 

Fat32 får du ta. Jag skulle rekommendera att du gör en eller två partitioner för program och operativsystem som tillsammans uppgår till 5-10 GB och ett par eller tre stora partitioner för all annan data (musik osv).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp 8)

 

med 50 partitioner (24 är visserligen max) skulle utforskaren se ut som en julgran.

 

[inlägget ändrat 2001-12-14 14:10:53 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...