Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mandrake installation...


Eminos

Rekommendera Poster

Jag tänkte installera Mandrake fast jag har 2 frågor som jagh måste ställa innan jag sätter igång...

 

1. Hur installerar jag utan LILO...???

 

2. Hur fixar jag så att jag kan starta Linux från XPs boot manager...???

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur installerar jag utan LILO...???

 

Kör en "expert" install till att börja med, om du installerar Mandrake på tex /hdb1(andra hårddisken, första partitionen), se till att du väljer just /hdb1 som "bootpartition" och _inte_ /hda eller /hda1, för då får du just "lilo" som skriver över XP:s bootmeny. Du kan förresten välja "Grub" istället för "Lilo" om du vill, många föredrar den. Glöm inte heller att göra en startdiskett, annars kommer du inte in i Mandrake sen.

 

2. Hur fixar jag så att jag kan starta Linux från XPs boot manager...???

 

Enkelt; skriv dd if=/dev/hdb1(=din bootpartition för Linux enl. ovan) of=/bootsect.lnx bs=512 count=1 i ett CLI som root. Kopiera över den skapade filen, som hamnar i /, till C:\ och ge den gömattribut.

 

Editera sen boot.ini i C:\ och lägg till raden C:\bootsect.lnx="Mandrake 8.1" längst ner. Avsluta med ett returslag, så du har en blank rad allra nederst, spara. Nu får du upp Mandrake när du bootar, som bootalternativ nr 2 i XP:s bootmeny...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack...

 

Men problem har uppstått...när linux laddas (från startdisk) så kommer det till Loading Module Dependencies, sen blinkar bara markören och inget händer...vad ska jag göra, har inte provat köra utan startdisk, men jag ska göra det senare...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problem har uppstått...när linux laddas (från startdisk) så kommer det till Loading Module Dependencies, sen blinkar bara markören och inget händer...vad ska jag göra,

 

Med startdiskett ska det alltid fungera; du måste ha gjort _något_ fel under installationen(förtvivla inte, det är så man lär sig ;-))

 

En annan tänkbar felkälla är att du kör CPU och minnen överklockade, Linux är mycket känsligare för det under installationen än vad Windows är :7/ Kör CPU och minnen i "default" när du installerar; tänk oxå på vilka filsystem du använder på dina Linuxpartitioner; blanda inte en massa olika, det blir jobbigt för kerneln, jag rekommenderar dig att köra med ReiserFS på samtliga partitioner, eftersom det filsystemet verkar fungera bäst med just Mandrake...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope ingen överklockning...

 

Vad menar du med Filsystem..jag har skapad partitioner med Partition Magic (swap, /)...jag har haft samma problem förrut när jag hade linux installerat, men då tog det ca 2-3 minuter SEN kom jag vidare...men nu är det totalstop...

 

Något fel under installationen...???...du menar att jag har...hmm, svårt o förklara...tex klickat för SCSI, FAST jag inte har det...sånna fel???...nope inget sånt...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har skapad partitioner med Partition Magic

 

Där har du troligen felet, ta bort dessa "poprietära" partitioner och skapa nya partitioner med Mandrakes eget partitioneringsverktyg under installationen istället - och kör ReiserFS på dom(OBS!_formattera_) - rekommendabelt är ex.: /=ca.500MB, SWAP=ca.256MB, /USR=ca.3-4GB, /HOME=ca.2GB

 

(Linuxkerneln är känslig för "taskiga" filsystem ummm)

 

BTW, Betänk att du inte kan ha hur många partitioner som helst, det kan oxå få Linux att tråka ur; så här är det; max 4 st. "primära" partitioner _eller_ 3 st. "primära" och 1 st. "extended" som kan innehålla flera st. logiska enheter. Det ger att /hdb1 bör vara en primär partition och övriga Linux partitioner bör vara logiska enheter i en "extended" partition. Då har du ju två primära kvar att använda till något annat på disken, om den är stor nog...

 

[inlägget ändrat 2001-12-14 19:51:20 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova o skapa partitionerna med Linux ist (dock lite mindre än vad du rekomenderade)...

 

Hur kör jag RaiserFS på dom, och vad innebär detta???

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kör jag RaiserFS på dom, och vad innebär detta???

 

Det väljer du i Mandrakes partitionsprogram under installationen, för varje partition(klicka runt lite så du bekantar dig med partitioneringen innan du bestämmer dig, börja med att "deleta" dina gamla, och klickar "ok").

 

ReiserFS är ett filsystem, precis som FAT eller NTFS(Mandrake stöder bortåt 100 filsystem, det hade du sett om du varit mer nyfiken under installationen). Det är _snabbt_, stabilt och dessutom - viktigast - "journalförande"; det innebär att om din dator mystiskt skulle krasha mitt i något, så du måste resetta, så blir du inte tvungen att köra "fschk"(Linux scandisk) under omstarten och riskerar dessutom inte heller att filsystemet blåser åt h-e pga dina misstag(inte lika enkelt iaf)...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att skapa partitionera under installationen dock utan framgång (samma problem), jag prova iofs inte RaserFS, ska göra det snart...hör av mej...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, provat ReiserFS nu oxå...samma resultat dvs datorn hakar upp sej (verkar det som) precis efter Loading Module Dependencies - OK...

 

PaleRider - Kan du skicka den där filen som man skapar i linux för att kunna starta linux från XPs boot manager...min / ligger på hda9...???

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PaleRider - Kan du skicka den där filen som man skapar i linux för att kunna starta linux från XPs boot manager...min / ligger på hda9...???

 

Nej. Det är inte möjligt, "den filen" är en "image" du skapar med programmet "DD"(samma som Norton Ghost, fast gratis) och är en kopia av _din_ Linux bootsector. Det är naturligtvis endast den filen du skapar själv på din dator som fungerar, och _ingen_ annan. Den är unik för din dator. Följ mina instruktioner till punkt och pricka istället, när du väl kommit in i Linux.

 

/ på /hda9 ??? Det bör förklara varför kärnan inte hittar några moduler; du verkar ha en _aaaning_ många partitioner på din HDD ? Läs i det tidigare inlägget, det är endast logiska drivenheter i en utökad partition du kan salta på med många av. Har du för många "vanliga" partitioner, ja, då räknas vissa helt enkelt inte typ den där du har dina moduler(/usr)...Dessutom kan det vara möjligt att dina Linux filsystem börjar lite väl långt in på disken, / bör normalt ligga inom dom första 2GB - helst först såklart - verkar bättre om du skaffar en extra HDD att köra Linux på, istället för att knöla in det längst bak på en jättestor(?) Windows disk.

 

Nåväl, du lär dig mycket på kuppen, fortsätt installera bara - förr eller senare kommer du att lyckas ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu fattar jag...

 

Så här ser min hd ut...partitioner i den ordningen:

 

C: Win98 [FAT32] 2 gig

M: Files 2 [NTFS] 8,5 gig

D: WinXP [NTFS] 4 gig

E: Files [FAT32] 22 gig

Linux Swap 256 meg

Linux ReiserFS 2,7 gig

 

Har du några förslag på vad jag kan göra för att få det att funka...jag har testat lite tidigare, men inte kunnat flytta (lr resiza) NTFS partitionerna...ska det va så, isf kan jag inte göra mycket, lr?

 

Jag använder Partition Magic, som sagt tidigare...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, när du försöker köra Linux så långt bak på disken krävs "special" inställningar vid installationen så kärnan fattar vinken, inget för nybörjaren men det finns säkert beskrivet någonstans på nätet. Du kan ju kolla på Mandrake siterna och se om du hitta någon info;

 

http://www.mandrake.com/

http://www.mandrakeforum.com/

http://www.mandrakeuser.org/

http://www.mandrakeexpert.com/

 

Annars ser jag att du bara har _en_ Linux partition; det är verkligen inte att rekommendera; minimum är: /, swap,/usr,/home - tycker jag iaf. I /home har du alla dina personliga inställningar och alla dina dokument, i /usr finns själva systemet. Det finns uppenbara fördelar med att skilja dom åt. i / finns i stort sett bara dom nödvändigaste resurserna för att kunna boota till en mkt enkel kommandorad, skulle /usr fattas är det inte mycket man kan göra där. 2,7 gig för hela systemet är dessutom väldigt lite om det är 8.1 du tänker köra, då bör du sålla i _vad_ du installerar under installationen, eller välja en äldre Mandrake som 7.1 som inte behöver så mycket utrymme(fast det är inte så kul).

 

Nej, jag tycker att du ska skaffa en liten HDD till för att köra Linux. Det är tillräckligt stökigt med 98 och XP på samma HDD ;-) En liten billig 10gigare räcker bra, fast nu finns nog inte mindre än 20GB - desto bättre - köp billigaste 5.400rpm = 8-900kr ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får se hur det blir...

 

Tack så mycke för hjälpen iaf...

 

/Eminos

--------------------------------

AMD 1200@1333 - 256 MB SDRAM

IBM 60GXP 40 gig - ASUS V7100 GeForce 2mx 32 MB

SB Live 5.1 Platinum - Samsung SyncMaster 755df (17")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Palerider, du som tycks ha stenkoll:

 

Hur är det egentligen med systemkraven för Linux med Mandrake eller Red hat? Hur stor hårddisk krävs? På sidan står ju bara att man ska ha 64 mb RAM och Pentium eller bättre processor. Man undrar ju om det går att klämma in något av tidigare nämnda alternativ på en 266 MHz, 128 MB, 4+2 GB dator. Man blir lite rädd när Red Hat (eller var det Mandrake) ligger på 6 st CD...).

 

Jag använder GÄRNA båda hårddiskarna till Linux, bara jag slipper ifrån bluescreen-systemet Windows! Hur är det med MSN och liknande till Linux. Måste jag sluta med allt sånt om jag går över? Kazaa finns väl???

 

*går i Linuxtankar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor hårddisk krävs?

 

Beror väl på hur många program du vill ha tillgång till, det finns Linuxdistar som ryms på en diskett tex som dedikerad router och inget annat. Det finns "zipslack" på ca 40MB, som är superbantat men går att köra med en enkel fönsterhanterare. Senaste Mandrake och RedHat har _massor_ av program. Naturligtvis ska man _inte_ installera alla, men en nybörjare vill gärna ha ett hyfsat stort urval att prova runt lite med så man hittar sina nya favvo apps. Då går det åt en 3-4GB(man måste ju ha lite fritt utrymme oxå, annars kraschar allt när första tempfilen ska skrivas till disk), om man vill ha det mesta av det flashigaste, vill man ha _allt_ går det åt mycket mer.

 

På sidan står ju bara att man ska ha 64 mb RAM och Pentium eller bättre processor.

 

Glädjesiffror. Det gäller ett hårt bantat system. Ska det konkurrera med Windows XP+Office krävs lite mer...

 

Man undrar ju om det går att klämma in något av tidigare nämnda alternativ på en 266 MHz, 128 MB, 4+2 GB dator.

 

Jo, 266MHz räcker bra, KDE2 blir lite segt men Gnome ska gå hyfsat fort med en sån dator. 128MB räcker oxå för Gnome, lite lite för KDE2. Men det gör inget, Gnome är helt ok faktiskt och KDE programmen går bra att köra i Gnome. Jag skulle föreslå att du lägger systemet dvs /, swap och /usr på 4 gigaren och /home på 2 gigaren. Lär fungera utmärkt.

 

Man blir lite rädd när Red Hat (eller var det Mandrake) ligger på 6 st CD...).

 

Njae, det är bara dom 4 första som innehåller alla program. 1 CD är bara källkod och 1 CD är ett rent serversystem. Av dom 4 är 3st "open source" och 1 CD med kommersiella program. Av dessa CD är det givetvis bara en bråkdel man behöver installera för att få ett "fullspäckat" system. Ingen behöver 2000+ olika program.

 

Hur är det med MSN och liknande till Linux. Måste jag sluta med allt sånt om jag går över? Kazaa finns väl???

 

Hotmail funkar juh alltid, liksom ICQ och AIM, behöver du verkligen Messenger då ? Annars är det säkert nån som crackat det protokollet oxå, har inte kollat det faktiskt. ICQ är väl tillräckligt ok ? Kazaa ? Njae, inte vad jag vet, men det finns en uppsjö av Napster/Aimster kloner och Gnutella/Limewire kloner så nog ska man kunna leta låtar. Det är det som är kul med Linux; är det något som inte finns, brukar det inte dröja länge innan någon har skrivit det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Ehm, är det för sent att erkänna att jag inte riktigt hänger med? *skrattar lite*.

 

Jag kan just nu.... ingenting alls nästan om Linux, mer än namnet, hehe.

 

Är Gnome och KDE2 lika Windows? Jag kommer ju mest använda datorn till... surfa, chatta (kan väl använda trillian, odigo eller nåt för msn), ladda lite och naturligtvis lyssna på musik. (detta utan att starta om 20 ggr/dag såklart, ligger på 7 gånger hittills idag) Klarar jag mig med något av de mindre skalen då?

 

Eventuellt tar jag och rafsar åt mig den där 40 gb från datorbutiken som bara går på runt 1000:-, fast kör den som en 32 gb (vill inte försöka mig på uppdatering av BIOS). Annars är den 20 GB 7200 rpm som finns där rätt lockande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar jag mig med något av de mindre skalen då?

 

Visst kan du köra ex "Window Maker", som kräver mindre resurser, men Gnome lär fungera tillräckligt bra på din dator och det är just väldigt Windowslikt(iaf jmfrt med Window Maker). Många Linuxnördar föredrar tom Window Maker före dom tyngre skalen, även rent funktionellt.

 

Annars är den 20 GB 7200 rpm som finns där rätt lockande...

 

Det är aldrig fel med en 7.200 ;-) Nästan lite SCSI över reaktionstiden, har just nu förmånen att ha 2 st i min dator; en ATA100 och en ATA66(jo, dom är snabbare även om du bara skulle ha ATA33 stöd):-)

 

20GB är väldigt mycket ändå, om man har för vana att backa upp viktiga filer på CD, en 266MHz är dessutom inte helt idealisk som filmvisningsdator så såna gigantiska filer kommer du nog inte att ha så många i just den...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du väljer Mandrake laddar du ner 3 st isofiler från tex ftp://ftp.sunet.se ,dessa isofiler kör du sen i ditt CD-brännarprogram och bränner 3 st CD skivor av dom, dom innehåller i stort sett hela Mandrake distributionen, varav en är installations CD:n som du använder för att boota datorn och därmed sätta igång installationsprogrammet.

 

Alternativt går du och köper en boxad version, så får du med en ovärdelig handbok ;-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Jag tar nog och köper programmet, av någon anledning får jag alltid användning av handböcker...

 

Har hört att Clas Ohlson säljer det, fast hittar inget i deras internetbutik. Vilken av versionerna ska man ta och satsa på? GPL eller Standard? GPL verkar ligga på dubbelt så många skivor, men installationsboken får man bara med Standard... blir väl standard.

 

Du får ett stort tack i form av beröm och poäng, Palerider!

 

PS. jag tar och kör ReiserFS som filsystem DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av versionerna ska man ta och satsa på? GPL eller Standard? GPL verkar ligga på dubbelt så många skivor, men installationsboken får man bara med Standard... blir väl standard.

 

Det finns en Pro version också(dyrare), med handbok. Men standard duger faktiskt gott, handboken är nog viktigast att komma över, är det några program man saknar så laddar man ner dom från Internet :-)

 

Mandrake kan köpas på nätet från;

 

http://www.mandrakestore.com/

 

eller exempelvis i Sverige;

 

http://www.nohup.se/

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Nordlander

Jo, jag såg att Mandrake fanns på Dustin också. Väldigt klent hos andra butiker dock. Synd bara att den inte finns INNE på Dustin. Annars vore det ju bara att slå till med os och hårddisk. Billigast är det väl på http://linuxstore.se tror jag. Ska ta och leta lite till innan jag slår till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror till och med att Åhlens i Stockholm City har en RedHat dist boxad.

 

Själv laddade jag ner Open Linux och installerade när jag var totalnovis. Får man bara igång nätet så har man världens största handbok... ;-).

 

Mandrake har jag hört är rätt lätt också.

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...