Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Route-problem (eller kanske DNS...)

Miyo

Recommended Posts

Hej.

Häromdagen ställde jag den här frågan i ett annat forum, men tänkte göra ett försök även i det här eftersom jag aldrig blivit mycket klokare.

Problemet är som följer: Jag har två datorer i ett hemma-lan. En som kör både Win98 och Linux och en annan som kör Win98. Nätverket fungerar utmärkt när jag kör bara windows, men det blir problem när jag kör linux och windows. Nätverket fungerar så till vida att jag kan telnetta till linuxdatorn från windowsdatorn och det går att pinga från linux till windowd. Allt fungerar alltså, utom internet. Det går visserligen att pinga ip-adresser men allt annat resulterar i host name lookup failure.

Lösningen är att ta bort alla poster i route utom 127.0.0.0. Då fungerar internet precis som det ska. Jag kan pinga, telnetta, använda ssh, whois, finger och så vidare, men naturligtvis funkar inte mitt nätverk. Gateway-adressen i nätverket har jag angett till samma som för windowsmaskinen och det är också den adressen (tillsammans med en annan) som dyker upp i route, förutom 127.0.0.0.

Det är lite tråkigt att inte nätverket fungerar samtidigt som jag kan använda internet, för om det hade gått hade jag kunnat telnetta ut från windows-datorn till nätet via linuxdatorn.

Finns det något enkelt sätt att lösa det här på, det bör tilläggas att jag är novis vad gäller nätverk? Linux är ju designat för nätverk, det känns som om det borde finnas ett enkelt sätt att lösa det här på.

Det finns något som heter internet-delning i Mandrake, kan det vara en lösning. Tilläggas bör att det är linux-datorn som har modemuppkoppling mot nätet. Om jag skriver netstat -r när jag är uppkopplad mot internet (när allt fungerar som det ska, alltså) så så står det ungefär så här:

Kernel IP routing table

Destination Gateway Genmask Iface

ismlm30.telenor * 255.255.255.255 ppp0

127.0.0.0. * 255.0.0.0 lo

default isml30.telenr 0.0.0.0 ppp0

Jag har tagit bort raderna Flags MSS Window och irtt.

När jag startar upp Linux och nätverket fungerar (men inte internet) så är första raden utbytt mot 192.168.1.0 och istället för ppp0 står det eth0. På raden där det står default är gatewayadressen utbytt mot windowsdatorns namn, och ppp0 har eht0 istället.

Linux-datorns ip-adress i nätverket är 192.168.1.4 och windowsdatorn (och gateway-adressen) har ip-adress 192.168.1.3.

/Miyo

[inlägget ändrat 2001-12-11 23:48:40 av Miyo]

Om du har svartadresser på insidan kan du inte routa ut dessa, du måste ha en gate med NAT.

Om du routar ut svartadresser kommer din ISP att kassera paketen och det ska dom göra.

När du kör windows och delar ut Internet är det en NAT-programvara som ligger och snurrar.

En NAT-burk som funkar bra är D-link 804.

Att Linux är designat för nätverk kvittar, du måste själv ställa in IP-adresserna. Ungefär som en Ferrari, den är designad att gå fort, men du måste fortfarande själv tanka den.

(Svartadresser = 192.168.x.x.)

(NAT = Network Address Translation)

Jag måste alltså skaffa mer programvara, eller pratar vi om hårdvara? Det finns inget sätt att lösa det på i Linux? Jag kan ju ta mig ut på nätet när jag kör bara Windows, samtidigt som de båda windowsdatorerna kan kontakta varandra, varför går det inte när jag startar om den ena datorn med linux som operativsystem? Jag förstår om det inte finns något enkelt svar på den här frågan, det bara känns en aning frustrerande att behöva redigera route varje gång jag ska använda internet från linux.

/miyo

Det borde gå utmärkt med bara programvara. Du måste få Linuxmaskinen att bete sig på samma sätt som när du kör Windows på den. Dvs agera gateway ut mot internet.

Jag är inte bra på Linux men när jag gjorde en söknine i Google med argument "linux NAT gateway software download" fick jag 5 620 träffar så där borde du hitta något.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...