Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Compact Flash minne Orinal vs Noname


me

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en digital kamera och behöver lite hjälp med minnes kort.

 

Vet någon vad det är för skillnader mellan ett orginal kort typ SanDisk CompactFlash och ett noname kort.

Finns det någon nackdelar men att använda ett noname kort?

 

En annan fråga finns det olika överförings hastighet på compctFlash kort.

 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående hastighet så sade de på foto affären att det finns 2 4 8 osv hastighet på kortet.

 

Mitt original (det som följde med kameran) var ett 2X iaf. min kamera (pentax optio 330) kunde bara utnyttja 6 ggr eller nåt sa han men att man skulle märka en rejäl skiullnad om man hade i ett 8 ggr iaf.

 

Original & oorginal är väl typ samma som med sim minnen dvs original testas varenda men med noname testas var tredje. Antar bara detta sista men nåt sånt är det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är märkeskortet säkrare, men även snabbare. Då det är rätt segt att jobba med digitalfoto behöver man också snabba minneskort så att det går snabbare att läsa ner bilderna på kortet så man kan fortsätta att fotografera. Själv ser jag ingen större skillnad mellan SanDisk och till exempel Experts eget märke som de använder, så det kan vara ett lyckokast att köpa billigt likaväl som det kan kosta rätt mycket om kortet inte fungerar som det ska.

 

Ett tips är att formattera om kortet efter varje gång du använt det, då minskar riskerna att det strular och att du förlorar bilder på kortet.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren.

 

Vad jag förstår finns det olika hastigheter på på CF kort, 2x,6x och 8x.

Och orginal minne är säkrare.

Men tillbaks till överföringshastighet.

Det finns USB och Firewire kortläsare. Är det någon ide att köpa en firewire läsare när kortet är begränsad till 2x, 6x.... Om jag har en 2x kort kommer överföringen att gå fortare från en firewire läsare eller kommer det att vara lika snabb som en USB läsare.

 

/Steven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är värt att satsa på firewire. Hastigheten som vi talar om handlar om hastigheten att skriva bilden på kortet, inte att föra över bilden från kortet till datorn. USB är långsammare än firewire så det är att rekommendera. Köp hellre en kortläsare än att föra över bilder via kabel mellan kamera och dator då det går fortare än genom kabel (sparar batteri också).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Lanker

 

Är det någon som har provat de korten Scandinavian Photo gör/säljer? Hur är isf hastigheten och säkerheten?

 

Deras 256 Mb kort är väl relativt billiga?

 

- lanker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...