Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATI RADEON 7500 64MB AGP DVI-I TV-OUT RETAIL


Bengt Lundström

Rekommendera Poster

Okej. Du har ryggen fri... och jag har garanti. :)

Sen hur man ska övertala återförsäljaren om att man inte rört kortet utan att flänsen bara trillade av och knäckte kortet.. tjaa, det kan bli svårt men det borde gå. :)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tipser var VERKLIGEN värt ett poäng!

Plockade ur kortet, la det i en ESD-påse. Skickade in det i frysen 20-25 minuter. Rev ut det och bände lite med en skruvmejsel med plastskydd på. Poff så studsade kylaren av. :)

 

Monterade den nya kylaren med tvåkomponents kylpasta. :P

Tyst som fan... =)

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

[inlägget ändrat 2001-12-15 16:28:58 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woohoo!

 

Det funka asso med zalman:en?!?! Sånt gillar jag!

 

Då är det jag som går till Mycom på lunchen på måndag och köper en 7500:a (måste köpa via Mycom eftersom jag leasar burken och nya grejer kan fortfarande adderas på avtalet.)

 

En fråga bara: Har du provat att köra utan den däringa fläkten..?

 

Enligt osäkra källor så ska 7500 kunna köra fläktlöst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ursäkta att jag avbryter er intressanta diskussion, men jag har tänkt köpa ett 7500 och undrar vad man kan jämföra det med i nVidias stall?

 

Fördelar/Nackdelar

 

/Anttu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ursäkta att jag avbryter er intressanta diskussion, men jag har tänkt köpa ett 7500 och undrar vad man kan jämföra det med i nVidias stall?

 

Fördelar/Nackdelar

 

Kort sagt; det dom pratat om: 7500 blir inte lika varmt = går att köra med bara kylfläns och ingen fläkt.

 

Om inte det spelar någon roll, är det solklart(enligt dom flesta) att köpa ett GeForce3 Ti200 istället, för ungefär samma pengar.

 

Fördelar: Något snabbare, men framför allt _mkt_ stabilare drivrutiner som dessutom uppdateras med en ruskigt snabb och jämn frekvens. Har dessutom största stödet hos spelutvecklare. Det är mest tysthetsfreak som föredrar 7500 i dagsläget ;-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen hallå där! Radeon 7500 har:

 

2D av yppersta kvalité! (Nvidia är ju inte direkt känt för bra 2D)

 

Bästa hårdvarustödet för DVD (mpeg-2) på marknaden.

 

Hydravision. Bästa twin-view i stada! (Brytning a´la Tony från Lady&Lufsen)

 

...men är man bara intresserad av max fps per krona i Quäke3 - OK, köp ett GF3. Själv är jag för gammal.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-12-15 22:07:05 av VMS7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2D av yppersta kvalité! (Nvidia är ju inte direkt känt för bra 2D)

 

Njae, iofs inte som champion iaf, men enligt senare tester man sett har testherrarna haft svårt att se någon skillnad på _några_ kort i 2D. Låt vara att någon tyckte Leadtek GF3 Ti500 var lite suddig i 2D. Det beror säkert på vilken tillverkare det är av kortet, nvidia kretsar finns ju på kort från en mängd tillverkare. Dessutom är väl Ti500 mest riktat "bara" till hardcore gamers, så det är ingen vågad gissning att tro att 2D är bättre i "lillebror" Ti200 som är tänkt till mer generell användning. Men låt gå för att Radeon är skarpare(även om jag inte sett det själv).

 

Bästa hårdvarustödet för DVD (mpeg-2) på marknaden.

 

Ok, fast det är ännu bättre i en stationär DVD :-P

 

Hydravision. Bästa twin-view i stada! (Brytning a´la Tony från Lady&Lufsen)

 

Huruvida man försett Ti200:orna med något lysande twinview stöd, har jag inte undersökt. Fungerar hyfsat på vissa av dom billigare MX korten. Men du som är intresserad av den funktionen(inte jag), har säkert tagit reda på "the hard facts"...

 

...men är man bara intresserad av max fps per krona i Quäke3 - OK, köp ett GF3. Själv är jag för gammal.

 

Bara och bara ? Vad är det för fel med att önska maximal realism i sina virtuella världar = alla effekter på + hög upplösning, suger musten ur kortet. Quake 3 är knappast någon bra referens, efter som det inte är särskilt krävande utan bara blivit en standard för att jämföra rasande höga fps siffror. Nej, det finns spel med mycket tyngre grafik som kräver sitt kort för att komma till sin rätt.

 

Faktum kvarstår att Detonator är dom stabilaste drivrutinerna som finns i grafikkortsvärlden och att Detonator XP har den bästa hårdvaruaccelerationen för Windows XP from 23.11. Det har man nytta av även utan att spela spel, om man tänker köra Windows XP...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Lundström

Jag hade ett Matrox G400 tidigare i datorn, och trodde aldrig att ATI-kortet skulle kunna prestera en lika bra 2D grafik. Men den är faktiskt något skarpare än Matroxkortet i 2D.

När det gäller 3D så är jag helt klart imponerad. Du kan i princip köra vilken upplösning som helst i senaste spel Max Payne, Red Faction m.m. utan att det hackar. Har provat tidigare med ett Inno 3D Geforce2 MX400 64 Mb, och det kortet är ett skämt jämfört med ATI Radeon 7500.

//Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat tidigare med ett Inno 3D Geforce2 MX400 64 Mb, och det kortet är ett skämt jämfört med ATI Radeon 7500.

 

Jo, fast det är inte det minsta konstigt. GF2 MX400 ska jämföras med Radeon VE och inte med 7500 !

 

Vill du kolla prestanda ska du jämföra 7500:an med ett GF3 Ti200, som också ligger i samma prisklass. Angående ATI

i övrigt kan jag nämna att jag har(bla) två datorer på jobbet som jag använder ofta varav den ena har ett ATI Rage Ultra 32MB och den andra ett gammalt TNT 16MB - det intressanta är att dom har identiska bildskärmar anslutna och båda har senaste drivrutiner under Win2k - tamejtusan om inte den gamla TNT:n faktiskt är skarpare(det är ett STB kort) :=)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två Nvidia-kort. Ett TNT2 64 och ett Geforce256. Båda har sämre 2D-kvalite´ än mitt gamla Bansheekort. Fast 2D är ju lite svårare att mäta än 3D, så det blir ju väldigt mycket "självupplevda" mätresultat.

 

*snart blir det väl dags att flytta tråden till datorkrig*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två Nvidia-kort. Ett TNT2 64 och ett Geforce256. Båda har sämre 2D-kvalite´ än mitt gamla Bansheekort. Fast 2D är ju lite svårare att mäta än 3D, så det blir ju väldigt mycket "självupplevda" mätresultat.

 

Sant. Har precis byggt en skrotdator åt ungarna som jag just nu "nat":at så jag kan skriva det här, med ett Banshee. Visst har det bra 2D(fast ingen chans i 3D nuförtiden), men det är heller ingen höjdare på XP:s nya interface - Banshee är bäst på det gamla Windowsinterfacet.

 

Fast jag tycker att mitt MX400 är fullt acceptabelt även i "vanlig" 2D, iaf i "normala" upplösningar. Kan ju tänkas att det ballar ur i 1600x1200 - det har jag tyvärr ingen möjlighet att kontrollera...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara: Har du provat att köra utan den däringa fläkten..?

 

Enligt osäkra källor så ska 7500 kunna köra fläktlöst?

 

Detta vågar jag inte testa förän jag hittar nåt program som mäter tempen på grafikkortet. Finns det sådana?

Motherboard Monitor fixar ju bara moderkortet. :7

 

Har ju annars en chassifläkt som blåser mot kylflänsen men på avstånd. Den kanske räcker i stället för den stora som är direktriktad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du kolla prestanda ska du jämföra 7500:an med ett GF3 Ti200, som också ligger i samma prisklass.

 

Kollade just priserna och konstaterade att kort som ligger i samma prisklass är typ ett Geforce2 Ti och inte Gef.3

Och med tanke på att Ati:s kort har bättre Mpeg-system och bättre på 2D och om man inte spelar så mycket är det nog ett säkert alternativ tror jag...

 

 

 

/Anttu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Point Of View GeForce3 Ti200 64Mb DDR TV-out Retail AGP - Webpris 2084.00

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATI Radeon 7500 64Mb DDR DVI TV-out Retail AGP 1843.00:-

 

Fast jag tycker inte att man ska jämföra med el-chepo PoV. Jämför hellre med Asus eller Gainward. PoV kan jämföras med 3:e-parts Radeonkorten från t.ex DFI som kommer snart. Dom kommer kosta betydligt mindre än dom från ATI.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det du skriver (point of view geforce3 ti200) ett bra kort? Det kostar 2000 kronor ju och det dyraste 5500 kr. det är ju en enorm skillnad i pris. men är det så himla stor skillnad i grafik. låt oss säga så här. man köper ett sådant ti200 kort för 2000 kr. det lär räcka bra i alla fall 1.5 år (sa datorbutiken själva i alla fall). då har man sparat in 3000 kr mot det dyraste (ti500 korten). då köper man ett nytt sådant buget kort som lär ha kommit då. då har man det i ytterligare 1.5 år. sedan har man ytterligare 1000 kr kvar. är det då itne bättre att köpa ett gf3 ti200 för 2000 kr mot ett ti500 för mer än dubbelt så mycket pengar (5500 kr)?

 

och är point of view bra? priset är ju så litet nu så man misstänker ju vissa saker om grafikkvalitetn osv.

 

Jag skulle bli glad om du besvarade dessa saker. MVH martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs har jag oxå svårt att se hur ett Radeon7k5 kan jämföras mot GF3-kretsar. Jag menar, sååå snabbt är det ATI-kortet faktiskt inte...

 

Radeon7500 är juh inte en budgetversion av Radeon8500, utan en helt annan krets nästan ;)

 

Fast man får väl förmoda att det oxå tar hem kategorin bildkvalitet hursomhelst.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är aningen onödigt att köpa det senaste för att för det första kostar det onödigt mycket och för det andra är det sällan man behöver all den enorma kraft som de innehåller.

De e ju klart att det är olika från person till person, menar, ett spelfreak kanske vill ha det senaste bara för att han ska ha det senaste, medan en som bara spelar ibland och gör annat emellan klarar sig gott å väl med ett billigare.

 

 

/Anttu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...