Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

instalera en andra exchange 5.5


gortex

Rekommendera Poster

Vi har en nt server 4.0 med exchenge 5.5 (en PDC)instalerat. Vi har instalerat en (BDC)nt server 4.0 och instalerat exchange 5.5 i den (deb las till i samma sait). Jag synkronicerade PDC med BDC alla användar konton blev syncade men exchangen på bdc funkar bara när exchange på pdc är igång !!! Hur gör för att ena exchangen ska funka när den andra inte är igång jag har importerat alla mailboxes och users ......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nya Exchange Server bör fungera även om du stänger ner tjänsterna för den första. Däremot kommer du inte att kunna göra några justeringar alls om du stänger ner din PDC!!

 

En BDC har endast en kopia av SAM-databasen....

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har provat det fungerar ej... När jag stänger ner PDC kan klienterna loga in men kan inte komma åt exchangeen... Svara gärna om du har några andra förslag

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Behöver lite mer info.

A) hur har du satt upp IMC (och MTA) på de båda servrarna?

B) Vad heter de båda siterna?

 

Är ditt ändamål att få redudans?

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

A) hur har du satt upp IMC (och MTA) på de båda servrarna? svar vet ej . ärligt så vet jag ej vad det är !!!

 

B) Vad heter de båda siterna? svar dom är inom sama sait.

När jag instalerade den andra valde jag att den skulle joina en existing sait .

 

Är ditt ändamål att få redudans?svar . Kan man säga jag vill att om PDC(med exchange 1) crashar ska BDC(med exchange 2 ) ta över som om inget har hänt ... Jag får allt att funka men när jag stänger av pdc(exchange1) då kan klienterna loga in och allt men kan inte komma åt exchange....

 

väntar ivrigt på ditt svar ....

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan inte tänkas att det hela beror på att klienterna är anslutna till Exchangeserver PDC. När sedan Exchange PDC är nere så kvarstår anslutningen till Exchange PDC i Outlookklienten. Om du ändrar anslutningen i Outlook till Exchangserver BDC borde resultatet bli ett annat.

 

Detta ger ju inte den typ av redudans du är ute efter. Och frågan är om det går, jag har aldrig sett en sådan typ av lösning.

 

Man brukar joina siter därför att man vill sprida användare över ett antal servrar. Eller för att man vill efterlikna organisationen i företaget. Har företaget lokalkontor eller avdelningar kan man sätta upp en Exchangeserver per lokalkontor. Typ Stockholm, Uppsala och så vidare. Därefter får varje lokalkontor ansluta sina klienter till den lokala Exchangeservern.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta Domain namn = domain pdc namn = server exchange namn på pdc = server BDC namn = PDC (den ska promotas till pdc sen där av namnet ) exchange namn på BDC = PDC (den ska också bli main exchange ) Outlok konfig på klienterna = Server klienterna ansluter till server.....

 

När jag stänger av pdc( Namn Server) med Exchange(namn Server) Då kan klienterna logga in på nätverket med namnet Domain , men dom kan inte komma åt sin mail på exchangen . jag försökte att ändra klient konfig på outlok , jag skriver att exchange server är pdc men när jag klickar på kontrolera namn ändras det automattiskt till server ......

 

 

om du har nån bra lösning så skriv gärna ..

 

väntar ivrigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lugn och fin nu... vi måste reda ut det här. Så här ser scenariot ut:

PDC med Exchangeserver kallar vi för SERVPDC (det är också det namn som Exchangeserver 1 får) och BDC kallar vi för SERVBDC (det namnet får den andra Exchangeserver 2)

 

När allt är frid och fröjd loggar alla användare in mot domänen och Outlook är uppsatt mot SERVPDC (Exchangeserver 1).

 

När SERVPDC har kraschat loggar alla användare in mot SERVBDC och du får manuellt gå runt och ändra inställningarna i Outlookklienterna så att dessa ansluter mot SERVBDC (den andra Exchangeservern).

 

Är vi överens så här långt?

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag förstår vad du vill göra och jag är tveksam till om det går. Vad du måste göra är att skapa en helt ny exchangesite på BDC. Det vill säga du skall inte låta den den siten på BDC ingå i den som finns på PDCn. Det går inte att sätta upp två "root-siter" med samma namn på samma domän.

 

Du verkar befinna dig i en liten organisation så jag kan förstå ditt dilemma. Min rekommendation är att sätta upp en ny Exchangeserver på en memberserver. Det här blir kvällsjobb men vad du kan göra är att först exportera alla användares epostkonton (till exempelvis pst-filer). Stänga ned den befintliga Exchangeserverns tjänster. Skapa en ny Exchangesite med samma namn som den gamla på en memberserver. Lägga upp alla användares konton på den nya Exchangeservern. Och sedan importera alla pst.-filer till varje användares epostkonto. Det kostar förvisso en server till men då kan man hålla på och promota om PDC till BDC och så vidare utan större problem. Med en Exchange uppsatt på en memberserver slipper man hålla på och grotta i användares Outlookklienter.

 

Jag tror att det här är det enda scenariot som du kan få att fungera om du även väljer att sätta upp den nya siten på BDCn. Vill du gå tillbaka och kolla någonting på den gamla siten måste du rycka nätverkskabeln till BDCn.

 

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack . du har rätt det är en liten firma .. jag fär pröva det du säger ... Hoppas det funkar jag medelar dig om det gör/inte det .. tacck så länge

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tack . du har rätt det är en liten firma .. jag fär pröva det du säger ... Hoppas det funkar jag medelar dig om det gör/inte det .. tacck så länge

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta lite...

Om man bortser lite från PDC/BDC diskussionen så kommer garanterat alla användare som ligger på den ena Exchangeservern att tappa kontakten med Exchange om den servern går ner. Deras mailboxar ligger fysiskt på den servern.

 

Vill man ha hög tillgänglighet i det här fallet är det till att bygga cluster.

 

Att lägga PDC:n på en annan burk än Exchange är ingen dum idé oavsett, tror den generella rekomendationen är att alltid köra på en Memberserver (om det finns burk så det räcker)

 

Mina 20 öre :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Naturligtvis har du rätt i att om man vill uppnå hög tillgänglighet så är kluster att föredra. Men det tog ett tag innan jag fattade vad Gortex ville uppnå. Jag trodde att han var ute efter att alltid ha en Exchangeserver uppe utifall någon skulle gå ner.

 

Han vill bara fasa ut den befintliga PDCn med Exchange på mot en ny server med bättre prestanda som han sätter upp som en BDC. Den i sin tur promotar han om till PDC. Sedan vill han få Exchange att fungera på den nya PDCn.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt OK (läste om tråden)

 

En tanke som slår mig är att det kan vara en idé att sätta upp en andra server i siten, flytta användarna, och låta directorytjänsten uppdatera användarnas profiler. Nackdelen är att man måste läsa Q152959 innan man kan ta bort den gamla burken, och har man bara ett fåtal användare kanske det är mer jobb än att pst-a ut användarna och skapa en ny site.

 

Men alla vägar leder till Rom, bara en tanke... :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skapar pst-filer i Outlookklienten. Använd Importera/exportera under Arkiv. Det finns ett val där du använder personlig mappfil.

 

Om du ställer dig högst upp i hiearkin och väljer "alla underkataloger" så skall allting följa med - även kaledern.

 

Betänk att filerna kan bli ganska stora så du bör ha gott om hårddiskutrymme. 200-400 MB per fil/användare är inget ovanligt.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har många mailboxar och inte vill springa runt till samtliga och skapa en pst-fil, rekomenderar jag dig att använda programmet Exmerge.exe istället. Med det kan du både exportera ut mailen till pst-filer och framför allt importera in dem i din nya server.

 

Programmet hittar du på Backoffice Resource Kit-skivan eller hojta till, så kan du få det på mail av mig.

 

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...