Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD vs stabilitet


johnJ

Rekommendera Poster

Ska snart bygga min egna dator, men jag

har dock inte bestämmt mig för om jag ska välja en

Intel P4 1.5 GHZ eller en AMD Athlon XP.

Jag är inne på att välja AMD men jag hör hela tiden rykten om att AMD är ostabila.

 

Är den någon som har en uppfattning eller rent utav kan rekommendera något moderkort till en AMD processor?

 

Väljer hellre en Intel processor fast de är dyrare och långsammare om det inte finns något stabilt moderkort till AMD.

 

Tackar!!!

 

Mvh. John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra.

 

Då undrar jag bara om värmeutvecklingen ?? Har hört att om fläkten går sönder så pajar även processorn direkt då den inte har något överhettningsskydd, eller har Athlon XP det ??

 

Mvh. John

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 18:38:42 av johnJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Inget du behöver oroa dig för, det som startade disskutionerna var ett test på toms hardware där de tog bort både fläkt och kylfläns, det är inte ett speciellt troligt scenario i verkligheten.

 

Om de nya cpu'erna har bättre överhettningsskydd är jag osäker på.

 

Däremot blir amd'na ganska varma och behöver större fläktar än intels cpu'er, så även de tystaste fläktarna till dem låter en hel del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Always On Top

Jo, Athlon XP ska ha skydd, har inte vågat prova. Men vanlig Athlon har inget skydd, vet av egen erfarenhet, brann upp inom 5-10 sekunder utan fläkt(Athlon 1GHz).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på hur bra överhettningsskydd AMD XP verkligen har. Brann den inte också upp i testet på Toms Hardware?

 

 

Sen är det ingen större risk att fläkten går sönder på det sättet så att den stannar helt på en gång. Oftast samlas det damm inne i fläkten och den börjar blåsa (kyla) mindre och mindre med tiden. De flesta har en livslängd på minst 50 000 timmar.

 

Med andra ord så kan du ha datorn på 10 timmar varje dag i 13 år innan fläkten går sönder. (Terotiskt alltså) Fast du lär nog ha köpt en ny dator då. ;)

 

 

Min rekommendation är alltså AMD XP. Den är mycket snabbare än P4 vid motsvarande klockfrekvens, och billigare.

 

Att det skulle vara några stabilitetsproblem har jag inte hört talas om. Visst blir den krasch-benägen om du inte har tillräcklig kylning, icke-kompatibel hårdvara, osv...

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jätte mycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på hur bra överhettningsskydd AMD XP verkligen har. Brann den inte också upp i testet på Toms Hardware?

 

It's quite simple.

 

Athlon XP har numer en inbyggd sensor för temperatur. Tyvärr så hanterar de flesta moderkort på marknaden som kom ut före XP inte denna sensor alls, utan använder fortfarande sin egna sensor som sitter under sockeln. Därav problemet (den under sockeln hinner inte reagera tillräckligt snabbt om flänsen tas bort).

 

Bara moderkortet stöder sensorn i Athlon XP så bör det vara lugnt. Och köra med fläns, utan fläkt bör inte skada heller.. datorn lär krascha brutalt innan processorn brinner upp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...