Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 viktiga skäl att Comhem suger.


Chris1

Rekommendera Poster

Tja. Jag bara måste få skriva av mig lite.

 

1. Signalfel.

Sedan jag skaffade min comhemanslutning har den varit mer paj än hel. Signalfel hela tiden.

 

Efter 20 minuter i telefonkö:

jag: "Okej, men nu har den varit paj sen igår torsdags. Kommer ni laga den under helgen?"

 

supporten: "Är kablarna korrekt installerade"

 

jag: "som jag sa, jag har inte gjort något överhuvudtaget sedan igår och då funkade den perfekt"

 

supporten: "Har du startat om modemet"

 

jag: "Typ 100 gånger"

 

supporten: "Är det några fler i din fastighet som har problem"

 

jag: "Hur ska jag veta det? Dom lär väl ringa till er i så fall, inte till mej"

 

supporten: "Eftersom det inte är ett stort problem så kommer vi inte skicka ut några tekniker i helgen"

 

jag: "Men det är ett stort problem för MIG! Jag har INGEN internetanslutning sedan i torsdags. Inte ganska ansluten, inte lite ansluten. Jag är INTE ansluten ALLS. Hur mycket större problem kan jag få?"

 

supporten: "Ring igen i början av nästa vecka"

 

*suck*

 

Tisdag nästa vecka... 27 minuter i telefonkö:

 

jag: "(drar HELA ärendet igen) och det är alltså fortfarande paj"

 

supporten "Sitter alla kablar som de ska"

 

jag: "Ja"

 

supporten "Har du startat om modemet?"

 

jag: "Ja"

 

supporten "Jag skriver en felanmälan då"

 

jag: (trött) "Ja, när ska jag ringa igen om det inte funkar"

 

supporten "Ja, ring i slutet av veckan"

 

jag: "Jag vill knappast betala för den här veckan som det inte fungerat."

 

supporten "Nej, det kan jag förstå. Men tyvärr kan jag inte ordna det här. Du får ringa kundservice om det"

 

jag: "Kan inte du ringa dem, du vet ju exakt vad som hänt"

 

supporten "Nej"

 

jag: "misstänkte det"

 

5 minuter i telefonkö senast (personbästa"

 

jag: "Jag har haft paj på mitt internet och vill inte betala för den veckan"

 

Kundservice: "Jaha, vad handlar det om då"

 

Jag:(Drar heeeeela storyn igen)

 

Kundservice: "Jaha, då måste jag nog kolla med internetsupporten först. Kan jag återkomma till dig om 10 minuter?"

 

Då ringer dom upp Internetsupporten! Kunde dom inte skött det direkt tänker man...

Jag slapp betala, men tror ni jag fick någon kompensation? Nepp.

 

TIPS TILL ALLA SOM HAR PROBLEM MED NÄTANSLUTNINGAR!

 

Sitt framför datorn med ett notepad dokument öppet framför er när ni ber om hjälp. Överst i dokumentent skriver du med versaler ".LOG".

Sen fyller du i EXAKT allt vad de säger och vad de heter. Har underlättat kraftfullt för mig.

 

supporten "Jaha, det har varit nere sedan förr-förra veckan ser jag här"

 

jag: "Nej, det var förra gången jag anmälde. Totalt har anslutningen varit nere sedan 13.45 den 23/9 alltså i snart 5 veckor"

 

supporten "Jaja,hmmm.. ja det var ju illa det"

 

jag: "Ja."

 

2. Hastigheten.

Låg.

 

3. Möjligheten att byta lösenord

 

Supporten "Men eftersom du har de gamla lösenorden måste du anmäla om dig på vår hemsida för att kunna administrera din epost online och för att kunna byta password etc"

 

Jag: "Okej, men där står det att min internetanslutning försvinner i två dagar då"

 

Supporten: "Ja, det stämmer. Du kanske kan göra det när du är bortrest någon dag?"

 

4. "Låtsasbredband"

Comhem vill få det till att bredband är "Film, spel, radio, internet. Tokfort". De räknar sin DigitalTV som en bredbandstjänst...

Varför krävs det då modemanslutning för att beställa PPV filmer? ("Testa redan nu" står det i reklamutskicket jag fick nu i veckan.)

 

4. När vi ändå är inne på DigitalTV boxen.

Texten i den blå inforutan är oftast felaktig.

Den bootar långsammare än en 386:a med W2K.

Den har ingen digital ljudutgång (för fan skandal!)

E! Channel får hela boxen att boota om (supporten: jo, det är en bugg vi känner till)

Travelchannel har varannan textrad på norska, varannan på ett språk jag ännu inte identifierat. Tror det är rumänska dock.

Zappningen går olidligt långsamt (Nytt begrepp: DigitalTV stress).

 

5. Attityden. Comhem gör reklam och tar betalt som om det vore en professionell tjänst.

Men de behandlar den som vore det en kul pryl. En leksak man kan lattja lite med ibland. En dags avbrott kan jag acceptera om jag vet att de har tekniker som är på gång att fixa det. Men nu handlar det om DAGAR där supporten berättar att ingenting kommer att göras.

Videkonferens? Vem vet om det funkar när det är dags. Arbeta hemma? Njae... Prenumerera på betaltidningar på nätet? Njaee.. Vet inte om jag kommer kunna läsa den. OSV. Lär inte bli några pengar på pigga tjänster här inte.

DigitalTV boxen är knappt i Beta stadie. Men kostar som...ja precis.

 

Hur i helvete ska nätet kunna bli ett seriöst marknadsalternativ när det funkar så kackigt? Hur ska några tjänster kunna etableras när ingen vågar beställa dem? När slutar bredband betraktas som en leksak?

 

Eller funkar andras anslutningar bättre?

 

I frustration,

Chris

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 16:08:11 av CG1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. När vi ändå är inne på DigitalTV boxen.

Texten i den blå inforutan är oftast felaktig.

Den bootar långsammare än en 386:a med W2K.

Den har ingen digital ljudutgång (för fan skandal!)

E! Channel får hela boxen att boota om (supporten: jo, det är en bugg vi känner till)

Travelchannel har varannan textrad på norska, varannan på ett språk jag ännu inte identifierat. Tror det är rumänska dock.

Zappningen går olidligt långsamt (Nytt begrepp: DigitalTV stress).

 

Du har så rätt så! Man kan tro att mjukvaran e skriven i VB så slött som det går! Och buggar till förbannelse, tryck t.ex. på Q när du håller på att ladda guiden, vips så hoppar den ur favoritlistan om du använder det (har gett upp den nu och istället lärt mig kanalplatserna som dom är i orginallistan). Att E! krånglar har jag dock aldrig varit med om. Den blå info-rutan innehåller rätt (om någon) information c:a 20% av tiden, oftast är den helt blank. Fungerar dessutom inte på de analoga kanalerna. Ljudet har otroligt varierande kvalité beroende på vilken kanal du har inställd, CAN+ har bäst ljud tycker jag, och byter man till TV1000 får man lov att ställa om alla ProLogic-inställningar på förstärkaren. Ceneter-kanalen är den som är mest varierande. Och det värsta av allt är att allting går så S L Ö T T!! Man får magsår av bara byta kanal!

 

 

.:def:.

http://pirates.dyndns.org

Up and running on SuSE Linux :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak!

 

Den där jävla kanallistan. Man plockar ut de kanaler man faktiskt har. Sätter ihop en B-lista så man slipper hoppa mellan inaktiverade kanaler.

 

Men nog fan studsar A-listan tillbaks med ojämna mellanrum

 

Sen flyttar Comhem på en kanal, men inte hamnar den rätt i B-listan. Då måste den göras om.

Till och med Microsoft har ju fattat det där med genvägar...

 

Det är ju så jävla uselt. Leksak.

DigitalTV stress som sagt.

 

/Chris

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 17:03:40 av CG1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-up-

 

Comhems digitaltvbox (sagemboxen i mitt fall) är verkligen hemsk, I agree :(

 

Mindre roligt blir det juh inte för er som kör internet cable oxå, enligt senaste undersökningen som jag såg i CS där opinionen för Comhem IC var brutalt nedslående =D

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanterar konsumentombudsmannen frågor som denna?

Om så är fallet, eller om kke komsumentverket hjälper, så tycker jag att du ska skicka ett brev till dem. Med den funktionalitet, brist på funktionalitet, som flera verkar uppleva, är frågan om ni ej ska betraktas som beta-testare för en tjänst.

 

Nåja - ngt borde man kunna kalla det. Ni borde få ngn kompensation - lägre månadskostnad eller gratis kabel under en tid, för så här får det inte fungera.

 

och än bättre hantering av kontakten med kundtjänsten är om du spelar in samtalen.

 

Lycka till - riktigt så här stora bproblem har jag inte med Canal Digitals hyrbox för satellit. Det tar visserligen tid att byta kanal pga av digitala tekniken och navigationssystemet och deras spel får boxen att hänga sig ibland. Men som tur är är det bara att sträcka sig ned till golvet och trycka på strömbrytaren så är allt igång igen efter ngra sekunder. (och en tid sände de Nickelodeon med dansk dubbning - svar vid kontakt med kundtjänst: "ja, vi vet....")

 

 

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 20:06:49 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag måste säga att jag lider med dej.

 

jag hade en jäkla massa problem med telia när det var dags för mej att skaffa adsl; två modem som kom på villovägar, tre uppsättningar lösenord som försvann plus att det tog dom fem veckor att meddela mej att tjänsten var ikopplad.

 

...ingen ersättning!?! det ska du inte acceptera. se till att dom i supporten får veta vad du tycker och om han/hon inte kan erbjuda någon form av kompensation, ta personens namn och kräv att få bli kopplad till nån som kan ge dej kompensation. det gjorde jag och vips, så kunde hon i supporten

erbjuda två månader gratis.

 

 

/ jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med allt som skrivs om ComHems kabel-TV. Systemet är framtaget av folk som inte har varit närmare allmänheten än tre sjömil. Gränssnitt och stabilitet är under all kritik. Emellertid:

 

Det var med viss bävan vi skaffade Telia ADSL efter ett år med ComHems kabel-TV och denna märkliga digitalbox som lever ett eget liv när man vänder ryggen till. Skulle ADSL-tjänsten (då vår enda möjlighet till "bredband") vara lika patetisk? Icke.

 

Telias ADSL-tjänst går klanderfritt och helt utan problem för oss. Stabilt och mycket snabba svarstider.

 

...mycket riktigt brukar Telias folk alltid ta tillfället i akt att påpeka att ComHem är ett eget bolag, och dessutom till salu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är nyfiken på den artikeln, men kan inte finna den

 

Stod i pappers-CS ;)

 

..det var nog den artikeln Cytech länkade till, fast allt stod inte där - exempelvis att Comhems Internet Cable bara fick runt 28% eller nåt av vad nu undersökningen gick ut på ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg de opinionsiffrorna i GP del 2 för nån vecka sedan också.

 

(har själv comhem, men det är bara för att jag inte har nån telefån, och då blir comhem faktiskt billigast)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

 

Nu är comhem nere varannan dag och uppe varannan.

 

Förresten, fick precis reda på att de har två supportgäng. Ett i Ljusdal och ett i Härnösand. Ljusdalsgänget vet inget och kan inget göra, Härnösand gänget har lite koll (enligt tanten på Kundtjänst). Be alltså att få bli kopplad till Härnösandssupporten...

 

Och för er som inte har comhem internet. Har ni andra val, välj dem. Själv ska jag byta till Bonet. Nån som är intresserad av ett knappt använt cablemodem till ett hyggligt pris?

 

/C som skriver fort för han är inte säker på att nätanslutningen funkar ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bara comhem IC och det enda jag känner igen mig är att man får vänta länge i telefonkö (men det får man på många ställen). Jag har under 1 år bara haft problem ett fåtal gånger, oftast bara några timmar åt gången. En (1) gång har jag haft problem i två dagar och då fick jag en gratis månad.

 

Men som jag har hört så fungerar comhem ic bättre i tex Stockholm än ute på "landet".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hehe, känner igen eländet!

Jag har själv Comhem och har haft liknande strul. Har en krönika om Comhem, tyvärr för stor för att köra här, men den stämmer också 100%. Skrattade en hel del när jag läste den.

 

Det är många som retar sig på Comhem, däribland jag.

 

--

/Stefan.E

 

En dator är en apparat som kan åstadkomma saker väldigt snabbt - som att göra dig ursinnig till exempel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm.. Jag har Comhem's skit-IC i Borås. Och en gång förra året så var det dött från en söndag kväll, till söndagen därpå.

Jag fick inte en gratis månad.

Och för 2 veckorsedan var det dött från onsdag kväll till tisdag. Jag fick fortfarande ingen gratis månad.

Kanske man skall kräva det eller?

 

 

(enda skälet till att jag kör med IC är att det är det absolut billigaste man kan ha om man inte redan har telefånlina, vilket jag inte har)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Senaste turerna i Comhem karusellen:

 

1. Tjatade till mig en kompensation i form av 3 månader gratisabonnemang.

 

Jättebra tänkte jag. Det kan dom väl i varje fall inte fucka upp. Yeah, right.

 

2. Korrigerad räkning kom lydandes 199:- (för Digital TVn). I följebrevet stod att jag skulle använda det för att betala räkningen.

 

3. Betalade. Var nöjd och glad.

 

4. Månaden efter kollade jag mitt banksaldo. Då hade Comhem autogirerat över BÅDE InternetCable OCH Digital TV. Jag hade med andra ord betalat för IC (vilket jag alltså inte skulle) plus Digital TV TVÅ GÅNGER. Coolt va.

 

5. Mailade Comhem om det. I svaret skrev de att "Ja, vi ser att du har lite pengar innestående hos oss. Så du behöver inte betala så mycket nästa månad" (mao den andra av mina gratismånader...).

 

6. Ringde (lätt upprörd) Kundtjänst. De lovade kolla läget. En vecka senare ringde de mig på jobbet. Bad mig ta emot allt i cash (dvs 3 månader gratis + de autogirerade pengarna). Och sedan betala som vanligt (puh!). Jag sa ja, det känns som om det är bäst att ta pengarna medan man har chansen.

 

7. Läget just nu: Har stoppat Comhems tillstånd att autogirera från mitt konto. Har fått ett korrigerat inbetalningskort igen. Blivit lovad ett utbetalningskort på det som Comhem är skyldig mig. Har dock inte sett röken av det än... Så vi får se.

 

MEN...Nu har jag fått ett Bonet abonnemang istället! 2.5 megabit. Jäklar vilken skillnad.

Fan va bra att bo i storstad!

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som Felia gör en stor skillnad på vem som ringer och klagar. Har några bekanta som haft stora problem med ic. En kompis är rätt färsk på datorer men när hans uppkoppling strejkade ringde han varannan dag, tills det funkade igen och krävde kompensation, men fick igen. Till råga på allt erkännde de att routern som klarar typ 500 anslutnigar hade runt 1000 så hela systemet hade krachat,låter lite konstigt!

Den andra polarn drabbades av samma avbrott, men ringde 2-3 gånger och fick kompensation, han jobbar dagligen med datorer, undrar om det har påverkat?

 

När det gäller Felia måste man ringa och kräva kompensation, de håller hårt i slantarna som de med tveksamma medel har kommit över. Har ett ganska färkt minne av hur de skötte domsluts föreläggandet, att betala tillbaka pengar till sina Felia Mobitel kunder.

Enligt domen hade det inte gått rätt till när telia hade höjt priset eller nåt sånt. Jag väntade förgäves men rigde tillslut dit. Jag frågade tjejen i kundtjänst när de skulle kompensera kunderna som blivit drabbade, fick till svar att hon aldrig hört om detta och skulle prata med sin chef. Efter 5 min fick jag beskedet att man hade rätt att få pengar tillbaka, men bara om du hade avslutat abbonemanget, hade man abbonemanget kvar skulle summan dras av på nästa räkning. Detta gällde bara de som ringt till kundtjänst och krävt att få pengar tillbaka, skulle tro att jag är en av dom få som fick pengar tillbaka!

Det här hände för något år sen, så det är ingen ide att ringa idag!

 

Ganska seriösa företag i Telia koncernen eller?

 

 

"Att hjälpa de sjuka för att man vill komma till himmelen är inte speciellt nobelt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det lät exakt som mina upplevelser med Comhem. Goddag yxskaft svar hela tiden. Outbildad och opåläst support. Ovilja att fixa problem. Misstro mot kunder. Oförmåga att förändra sig.

 

Jävligt låg servicenivå helt enkelt.

 

Om alla bredbandsleverantörer vore som Comhem skulle internet varit tvärdött idag.

 

Nej, öppna kabelnäten för riktig konkurrens!

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Som lycklig Bostream användare sedan flera månader kan jag inte annat än känna med den här killen:

 

http://www.expressen.se/article.asp?id=116001

 

Been there, done that kan jag säga.

Har för övrigt fortfarande ömsom norsk ömsom rumänsk text på Travel Channel och börjar på allvar fråga mig om inte programvaran till digitaltvboxen faktiskt är skriven i taskig VB kod.

 

De klarar inte av bredband och de klarar inte av digitaltv. Och supporten kallar sina kunder för "pantade". Ja jisses.

 

/C

 

 

[inlägget ändrat 2002-07-18 12:32:14 av Chris1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, min box h ar låst sig i stillbild ett flertal gånger i veckan det senaste året (bättre på sista tiden faktiskt), enda sättet att lösa det är att dra ur strömmen och boota om.

 

Under Hockey-VM var det omöjligt att byta kanal med Pg+/- från TV3's digitala VM-kanaler, man var tvungen att knappa på siffrorna på fjärrkontrollen för att kunna byta.

 

Textningen på den kanal jag tittar på till 80% av tiden, Discovery Sci-Trek är under all kritik, ibland kan en textremsa ligga kvar i 10 minuter!

 

Det är otroligt att de inte kräver från tillverkaren (Sagem) att de skall fixa sina boxar så de funkar ordentligt, och det är lika dåligt att ComHem inte ens kan fixa så textningen funkar..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, alla symptom beskrivna stämmer in på den box jag först fick för drygt ett halvår sedan... efter väldigt lite prat med supporten hörde dom av sig dagen efter å skickade en ny box efter diverse slutsatser dom säger sig ha dragit. Se'n dess har den fungerat helt felfritt, otroligt nog.

 

Visst, den är långsam på att zappa, och kanallistor har jag inte ens brytt mig om att försöka mig på att använda (direktadressering är tuffare ;) och uppstartstiden är under all kritik (men inte direkt irriterande, kan ta säg 20sek - TVn tar 10sek på att värma upp bildröret innan den drar bort ridån så...)

 

Bildkvaliteten på typ discoverykanalerna är förstås inget vidare - tar man några filmkanaler och jämför med så är skillnaden monumental. Lägger man ut pengar på en digitaltv-box oavsett modell föreslår jag att man räknar in filmkanalerna direkt - nyttan är klart mindre annars... (filtrering/förstärkning av analoga kanaler är dock mycket bra, markant bättre än vad TVn klarar av att prestera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildkvaliteten på typ discoverykanalerna är förstås inget vidare - tar man några filmkanaler och jämför med så är skillnaden monumental

 

Det är något som jag också förvånat noterat. Med digitalTV skulle man ju få superduperbild, men den håller ju ordinär standard. På jobbet har vi ViaSat och skillnaden är enorm. Men ComHem är billigare, och det märks på alla sätt och vis.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...