Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vidarebefodrad fråga??


Molle58

Rekommendera Poster

Någon?

 

"Jag har ett Keyboard Roland PC-180 kopplat till min dator för att bl.a. spela in noter i notskrivningsprogrammet Finale 2002.

Mitt ljudkort är Creative AudioPCI (Creative Soundblaster 128 PCI)

Förr när jag körde under Windows-98 fungerade det perfekt, men nu när jag övergått till Windows XP har jag fått ett litet (stort) problem.

När jag nu trycker ner någon tangent på keyboardet kommer tonen med en liten stunds fördröjning (någon tiondels sekund) och det är ganska irriterande.

Finns det någon som har en lösning på mitt problem / Tacksam för svar!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu trycker ner någon tangent på keyboardet kommer tonen med en liten stunds fördröjning (någon tiondels sekund) och det är ganska irriterande.

 

Det är för att du inte använder någon hårdvaruaccelererad synthesizer på ljudkortet för midiljud, utan en av mjukvarusyntharna istället. Du måste ha en typ 4GHz+ dator eller åtminstone ett avancerat ljudkort med asio stöd på en normal dator, för att kunna använda mjukvarubaserade midiljud utan hörbar latency.

 

Din lösning är att hitta inställningarna i "Finale 2002" för vilken synthesizer som ska återge dina midiljud när du använder din PC-180. Jag har aldrig använt just SB 128 PCI, men den bör definitivt ha ett hårdvaruaccelererat synthläge(möjligen med sämre ljudkvalite' än mjukvaruvarianten, men ändå). Tydligen lyckades du ställa in rätt läge i 98:an(med flax ?)...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...