Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillbaka till forntiden...


Blekis ®

Rekommendera Poster

Min fina Gigaherz dator är på service(misslyckad bios flash) så jag byggde ihop en skrotdator för att kunna besöka eforum ;-) Problemet är att den har integrerade Crystal 4238B ljudkretsar på moderkortet, SB Live!:n siiter på datorn som är på service, jag vet att jag har fått dessa kretsar att fungera acceptabelt under Win2k för tusen år sen men; jag har glömt hur :-(

 

Felet visar sig genom att alla ljud är dubbla el. tom tredubbla, vilket gör att det distar och hackar i sig men även att det blir ett alldeles för tungt jobb för den lilla ljudkretsen så det distar ännu mer. Jag har försökt trycka in referensdrivisarna, men det vägrar Win2k resolut hur man än gör. Sen visar det sig att Win2k har lagt in massor med andra audio drivisar paralellt med sina egna Crystal drivisar ex "legacy audio drivers" och "kernel mode audio drivers" förutom "Crystal WDM audio drivers"(vilket kan förklara dom tredubbla ljuden) tex har volymkontrollappleten två volymkontroller som båda styr wave nivån; "wave" och "digital". Inget av detta går att ta bort, det kommer bara tillbaka när man bootar om.

 

Finns det någon som vet hur man får onboard Crystal ljud att låta OK under Win2k ?(låter hyfsat bra i Windows 98). Jag tänkte undvika att slösa bort ens 150kr på ett skräpljudkort på denna skrotdator...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...