Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem!


mattis2

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Jag har installerat mandrake linux när jag startar så kommer jag till en "dos-promt". hur gör jag för att få det grafiska gränssnittet??

 

Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skriv; startx vid _bash_prompten_ ;-) Alternativt kan du skriva startx -gnome eller startx -kde , beroende på hur du bar dig åt under installationen. Om du inte har konfigurerat X ordentligt lär du märka det... isåfall kan du skriva xf86config och svara på lite frågor...sista utvägen är antingen ominstallation, eller repair, om du mot förmodan hunnit spara något viktigt i /home/* :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerar inget jag har prövat allt. Har det nån skillnad vilken partition jag lägger det på. primary/secondary master/slave.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det enklaste för dig verkar att vara att installera om; VIKTIGT ! Välj "expert install", även fast du inte är expert, då får du många fler nyttiga frågor redan under installationen tex partitioneringen finns med där i form av ett verktyg som påminner mycket om "partition magic". När du ser det, bör det klarna, du kan välja "auto configure" där så styckas den tänkta hårddisken upp i lämpliga partitioner att använda för Linux...vad gäller X, se till att svara _rätt_ på alternativen under installationen(X konfigureras mot slutet) bla då att du vill ha grafisk inloggning. Glöm sen bara inte att göra en startdiskett och se oxå till att välja grub istället för lilo vid bootkonfigurationen mot slutet, missa inte att peka på den hdpartition som rymmer /boot katalogen ex /hda1 el /hdb1. Följer du alla instruktioner till punkt och pricka, i expert läge, är det svårt att misslyckas med en Mandrake installation :=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...