Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra webbverktyg


JT

Rekommendera Poster

Jag letar efter två webbverktyg för dessa ändamål:

 

1. Ett enkelt program för en person som inte kan HTML. Personen ska bara uppdatera information och eventuellt skapa egna rubriker, stycken, etc. Denne ska inte behöva kunna skriva HTML-taggar för exempelvis länkar, fet stil, teckenfärg, etc. Väldigt basic och gärna med FTP-funktion som laddar upp sidorna till servern. Programmet ska ändra i den befintliga HTML-koden så lite som möjligt.

 

2. Ett mer avancerat program för den som kan HTML. Det ska gå snabbt att skapa många sidor som har samma layout. Man ska kunna skriva egen HTML-kod manuellt och ha 100% kontroll över den kod som genereras. Ett plus om det finns funktion för databaskoppling och ASP/PHP.

 

Jag har använt HomeSite som passar någorlunda bra för punkt 2, men finns det bättre? Finns det något lämpligt program som uppfyller kraven i punkt 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frontpage.

+ Har en funktion så att du kan ladda om sidan direkt på servern.

+ Specifika färger för olika taggar, språk etc.

+ Lätt att använda för nybörjare.

- Redigerar om HTML koden så att den blir tyngre än den behöver vara.

 

Dreamweaver

+ Gör inga stora förändingar i den kod du själv skrivit.

+ Bra snabbknappar i en liten flyttande meny.

+ Om man använder andra macromedia program så har den många funtioner för att kunna samarbeta mellan programen.

- Seg text editor.

- Dålig fönster hanterare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har inte provat det själv men det sägs att CoffeCup ska vara bra för nybörjare eftersom man kan ställa in "svårighetsgraden". Kolla på http://www.coffeecup.com/software/

 

2. Dreamweaver är bra men även Admax (http://www.admax.se) har två editorer som kanske kan vara nåt.

 

 

---------------------------------

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corez: Frontpage ändrar inte om HTML koder så jätte mycket. Mest bara början som man lätt kan ta bort själv.

Så frontpage enligt mig blir inte så jätte mycket tyngre. =)

 

 

/Datatjejen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin öppnat en sidan I Front Pagen som du kodat själv?

 

Font Page lägger till en hel massa taggar som man egentligen inte behöver. Men det ska tilläggas att det förenklar för användare så länge man inte försöker göra något allt för avancerat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit egna html koder och sedan använt dem i Frontpage. Och frontpage lägger till koder men koderna är lätta att hitta och ta bort.

 

Vi har två olika åsikter om Frontpage och båda står fast vid vad vi tycker... låt oss inte gå in på detta nå djupare. ;)

 

 

/Datatjejen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nu lämnade ett ironi tecken efter dig så måste jag ju bara spinna vidare på detta.

 

 

Jo viserligen kan man ju plocka bort dom. Men vem har lust att sitta och plocka bort ett par hundra taggar när man egentligen inte behöver?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte meningen att det skulle vara ett ironi tecken... i chattvärlden betyder ;-) en flört, blink...

 

Nä man behöver inte ta bort tecknerna.. men de som behöver en enkel och lätt webbverktyg är Frontpage en bra lösning för denne person. Även om nu frontpage lägger dit tecken... eller?

 

/Datatjejen

 

[inlägget ändrat 2001-12-10 21:32:56 av LenaB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och frontpage lägger till koder men koderna är lätta att hitta och ta bort.

 

När man får ett dussin html-filer från en klient som vill ha upp dem på sin sajt, och man tvingas rensa odrägligt äckligt frontpagekod ifrån dem så blir man deprimerad. Sist var det ett 20KB stort dokument som föll ner till 3KB bara genom att sålla bort Frontpagekod! Och detta tog tiiiiid.... så "lätta att hitta å ta bort" är juh relativt ;)

 

--

/Weyland/FFX/dsekt/FLT

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men de som behöver en enkel och lätt webbverktyg är Frontpage en bra lösning för denne person. Även om nu frontpage lägger dit tecken... eller?

 

För att avsluta den här diskussionen; absolut enda anledningen att använda Frontpage är om man _inte_har_råd_med_Dreamweaver_ och prompt måste ha en WYSIWYG editor. Visst är Frontpage bäst i sin prisklass, i själva verket är Frontpage och Dreamweaver dom enda två WYSIWYG editorerna som öht fungerar hyfsat. Men Dreamweaver är otroligt mycket bättre på alla sätt och vis. F-n, jag retar mig dagligen på Intranätet på jobbet med alla dess Frontpage fabricerade sidor(webbkonsulter=amatörer)som blir tungladdade tom över ett LAN....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Dock undrar jag om inte Dreamweaver kanske är lite overkill för en person som bara ska uppdatera en sida lite då och då? Personen kan inget HTML utan ska bara byta ut vissa texter.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock undrar jag om inte Dreamweaver kanske är lite overkill för en person som bara ska uppdatera en sida lite då och då?

 

Berättigad fråga. Jovisst är Dreamweaver en aning dyrt, och då är alltså Frontpage det bästa budgetalternativet, som sagts ovan. Med inneboende brister, så finns det iaf inget bättre för priset.

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart så är Front Page i detta fall den självklara lösningen trots, som tidigare sagt, stora brister.

 

Front Page är helt klart den bästa editorn på marknaden för amatörer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller punkt 1. kanske Adobes PageMill är att rekommendera. Detta var mitt första HTML-program och jag tyckte att detta var fullt tillräkligt om man bara skulle uppdatera några sidor då och då. Självklart är DreamWeaver bättre, men om man bara har behov av att lägga in lite text och en och annan gif-bild så räcker det med PageMill. Tyvärr har Adobe slutat supporta programmet...

 

 

Mvh

Ivan Bakran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...