Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Som en glödlampa?


Monshi

Rekommendera Poster

Om jag hämtar hem en fil på låt oss säga 1MB från ex.v. USA, hur mycket energi tar det? ett litet TCP paket som skickas över Atlanten - hur stort energivärde har det - som en diod, glödmlampa, bilmotor eller jetmotor. Hur långt kan den ergin driva ex.v en cykel eller bil.

 

Diod skulle jag gissa på och bara ngra meter för en cykel, men det vore kul att få se lite teorier för hur mycket energi det tar.

 

 

/T

[kanske fredag var fel veckodag för denna fråga. Inget svar överhuvudtaget. Får posta om den om ngra veckor på en måndag eller onsdag och se om det är bättre dagar. Före eller efter lunch? Vi får se]

[inlägget ändrat 2001-12-09 10:05:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ngn som kanske kan svara, eller spåna lite...

 

Enklast är väl att göra en liknelse med solen. Det är inte solens effekt jag är intresserat av, utan det lilla fotonpaketets energi.

 

Men det kanske är mer praktiskt att tala om den energi det tar att skicka ett paket mellan två datorer. Om min dator är inkluderad eller ej - ska väl inte spela ngn roll. Till en början kan man anta att alla maskiner utnyttjas till fullo och ngn 'standby' energiförbrukning behöver ej tas med. (Hur mycket energi drar mitt nätverkskort för att skicka ett paket är första problemet?)

 

Attackera problemet från ena eller båda ovan angivna riktningarna.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man måste tala om effekt.

Typ glödlampor anges i Watt (effekt).

Energi'n beror på hur länge lampan varit tänd, anges i Wh,Watt-timmar.

TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, så problemet kanske ska staplas upp såhär:

 

Hur många olika router passerar paketet. Hur lång tid tar det för en router att ta emot/skicka paket. Hur mycket energi tar det. Hur många signalförstärkare passerar signalen, anta optisk kabel över atlanten. Eller kanske ngn tror paketet tar vägen via en satellit?

 

Om man tänker sig att den går vi en enda lång optisk kabel, hur länge måste dioden/lasern vara tänd, hur mycket effekt sänder den ut för ett paket.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...