Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnesallokeringsfel


Shai'tan

Rekommendera Poster

Efter att ha partionerat om och formaterat två hårdiskar på en gammal Pentium 90 så fick jag ett mystigt fel som jag aldrig fått förut.

 

Det första som var konstigt var att det tog ovanligt lång tid innan datorn hittade startfilerna (för lång tid). Sen när jag skulle installera cd-rom drivrutinerna så fick jag efter det var klart felet:

Minnesallokeringsfel. Kan inte ladda command.com

 

Detta tycker jag är konstigt efterosm jag inte haft några problem annars och inte fårr nåt felmeddelande. Jag har formaterat på rätt sätt och allt sånt.

 

Nån som har nån ide hur detta probelm kan fixas och vad det beror på?

 

Just det...Jag vet inte moderkortstillverkar men chipsetet är Intel 430 HX. Datorn är utrustad med 32 MB EDO 70 ns. Om detta nu är till nån hjälp...

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Är du säker på att du har aktiverat rätt partition när du har partitionerat hårddiskarna? För om det är fel partition som är aktiverad så letar den på den delen av hårddisken där command.com inte finns..

Fast om detta är fallet så borde du ha fått felmeddelandet "Disk boot failiure".

Om det är minnena som det är fel på, vilket jag inte tror så finns det ett sätt att testa detta.

Prova att boota upp datorn på en bootdiskett..

Annars tycker jag att du ska gå in i BIOS och välja "Reset" för att sedan ställa in allting igen från början.

 

/May the force e with you...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har fler en en partiotion måste rätt sättas till aktiv, görs i f-disk eller dyl.

Annars ingen aning.

 

Vid start från diskett, funkar c: bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt rätt partition aktiv (100 % säker).

 

Jag hade redan testat att välja reset i Bios men det hjälpte inte.

Det funkar att boota upp från hårddisken men det tar som sagt ovanligt lång tid....(kan det vara så att den laddar command.com från den andra hårddisken?)

 

Det är när jag ska installera cd-rom drivrutinera som jag får det där felmeddelandet.

 

JAg har testat att boota från diskett och det funkar som det ska men det funkar ändå inte att installera cd-rom drivrutinerna. Eller egentligen så funkar det att installera drivrutinera. Det är när installationsprogrammet avslutas som jag får felmeddelandet.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Prova att lägg den versionen av "command.com" som du har på diskett på C:

Om det nu är command.com som det är fel på..

I vilket läge försköer du installera drivrutinerna, i WIN eller? Prova i dos.

Om det är så att den laddar command.com ifrån den andra hårddisken kan u ju testa detta genom att tabort alla startfiler ifrån den andra hårddisken och boota om datorn... Jag tror att dina start filer kan vara skadade.

Har du kollat i sysedit om du har kunnat hitta något fel? (Start -> kör -> sysedit)

Minnesallkerings felet som du får verkar lite skumt, kör scandisk & defrag så du vet att filsystemet är O.K sen kan du väl lika gärna passa på och kolla swapsize.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men du verkar itne köra cd drivarna i din config.sys eller? Om inte koppa over din cdrom drivrutin till a: och lägg till den i condig.sys. testa då.

 

Och sys:a c: istället för att koppa filer manuellt, om du har en fungerande disk med samma vers som på datorn. ifall nån fil e skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på om ni uppfattade problemet, jag kanske var otydlig.

Följande har hänt:

Jag har formaterat (och partionerat om) båda hårddiskarna i datorn (2,1 GB resp. 390 MB) (2,1 GB är kopplat som primary master.)

Efter att jag formaterat var ju naturligvis nästa steg att installera cd-rom drivrutinerna. När jag startat om datorn efter formatering märkte jag till min stora förvåning att det lät ett tickande ljud från hårddisken och det tog alldeles för lång tid innan command.com laddades. Efter att jag partionerat så hade jag bootad med en windows 95 startdisk och jag hade då windows 95 startfilerna på hårddisken. (Jag hade formaterat med kommandot: format c: /s).

Nästa problem uppstod när jag skulle installera cd-rom drivrutinerna. Allting gick bra till installationsprogrammet skulle avslutas och återgå till dos (filerna kopierades alltså som de skulle). Jag fick då felmeddelandet:

"Minnesallokeringsfel. Det gick inte att ladda command.com. Systemet avbröts"

och jag var tvungen att starta om datorn.

Jag har efter detta även startat med en windows 98 bootdisk och formaterat diskarna med samma kommando som ovan.

För säkerhetsskull så har jag också formaterat diskarna med kommandot

format c: (alltså att man inte överför systemet).

Och efter det sen överfört systemet med:

sys a: c:

Det funkar dock fortfarande inte.

Jag har givetvis kört scandisk på hårddisken men inget fel hittades.

Jag har även testat koppla ur den lilla hårddisken + även kopplat ur zip-drivern (vilket iofs inte har nån betydelse men men....)

 

Förmodligen är det så att hårddisken är trasig på nåt sätt. Jag ska testa installera windows nu (eftersom cd-rom drivrutinerna faktiskt finns och datorn hittar cd-n). Det ska bli spännande att se om windows funkar.

 

Är det nån som har nåt förslag på vad jag ska göra?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är windows 98 installerat och det verkar fungera. Det ända som är problem nu är det att det tar 20 sekunder för datorn att hitta startfilerna.

(Alltså efter det att det står verifying dmi data eller liknande så tar det 20 sekunder längre tid innan dem fortsätter.)

 

men men...jag kanske får nöja mig med att de går att starta.

eller är det nån som har några andra förslag?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det spela någon roll om man har en större hårddisk som master eller inte. (jag har tex så på min nuvarande dator och den funkar)

 

(Om det har varit så på din dator nån gång att den inte startat när den stora hårddisken varit master så beror det nog på felvänd kabel, fel strappat, fel inställningar i bios eller trasig disk mm.)

 

Datorn vägrar inte att boota, det tar bara väldigt lång tid för den att hitta startfilerna.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...