Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ASPproblem på IIS5server

Linus A

Recommended Posts

Jag undrar om någon vet hur jag konfiguerar min IIS5.1 server att fungera lysande med ASP.

Jag kan surfa runt på avpsidor och så, det är inte problemet. Men när jag ska tex skriva i en gästbok eller logga in på någon sida, så blir det bara error.. :(

detta får jag när jag ska logga in på en communitysida som finns på min iis5.1 server:

"HTTP 500.100 - Internal Server Error - ASP error

Internet Information Services"

"Error Type:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xcdc Thread 0xf90 DBC 0x1075024 Jet'.

/community/login_check.asp, line 6"

help me please :))

//Linus

har laddat ner den, och installerat, med resultat av samma fel.... på MS-siten stod det att den senaste redan versionen fanns installerad förinstallerad på Windows XP (som jag använder) så installationen var lite onöidg...

ingen som har fler tips hur jag ska konfiguera min IIS5.1 server i winXP?

//Linus

Ett generellt tips när man får fel av denna karaktär är att man söker på ex Google på felkoden, dvs 80004005 i ditt fall. Då får man oftast upp artiklar från Microsoft Knowledge Base eller andra sajter på nätet.

Gör det så kan du nog lösa ditt problem.

//Clas Ericson

Clas Ericson har rätt men du kan alltid börja på msdn online msdn.microsoft.com.

Dessutom kan du ju titta på felmeddelandet och upptäcka att felet uppstod här: /community/login_check.asp, line 6

Om du tittar på den sidan kan du ge dig på att det står Connection.Open eller något liknande.

Om du går via en DSN så öppna den och rätta till felet (sökvägen kanske?).

Går du via ODBC eller OLEDB så titta på sökväg & rättigheter.

Felet ligger alltså INTE i IIS (som Magnus påpekade) utan i kopplingen till den.

/David

tack, okej ska kolla upp det,

men varför fungerar gästböcker inloggningar o allt annat när jag laddar upp filerna till en annan iisserver?

koden är ju densamme, ändrar ingenting när jag laddar upp den till en annan iis-server, men när jag försöker på en egen IIS-server, så fungerar det ej. :(

Hej igen!

> men varför fungerar gästböcker

> inloggningar o allt annat när jag

> laddar upp filerna till en annan

> iisserver?

Du har faktiskt fått svaret redan. Felet ligger inte i din kod eller i IIS utan i kopplingen till den alt. kopplingen till din databas. Att köra en webbserver är inte fullt så enkelt som att använda word eller excel. Man behöver lite mer kött på benen för att det ska fungera. Kolla du på de förslag du fått hittils så ska du se att du kan lösa problemet.

//Clas Ericson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...