Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Att flytta ett nätverk

florencia

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar som drift tekniker på ett företag som har runt 100 användare.

Företaget har hittat nya lokaler och snart kommer vi att flytta dit. Det finns inga nätverkskablar dragen på lokaler.

Vi har runt 10 servrar hubar, switchar, en fast uppkoppling plus alla arbetsstationer som ska flyttas.

Jag behöver tips och råd för planering av flyttningen. Vad ska man tänka på? Tips på företag som drar kablar. Är det någon som har erfarenhet av att ha flyttat?

Tack

Florencia

[inlägget ändrat 2001-12-03 13:23:58 av florencia]

Hej !

Det beror ju var i landet du bor förstås ?.Det fysiska nätet som ska byggar ska iaf hålla KAT 5E eller ännu hellre KAT 6,beror lite på hur stor trafikmängd mm.Sedan spelar ju lokalens

storlek roll kopparkabel har ju en maxlängd på 90 meter.

MVH/Mats.

Vi kommer att ha fiber 1gb och TP kat 5 eller 6. Vad är det för skillnad?

Inga kopparkablar i alla fall.

Mvh

Florencia

[inlägget ändrat 2001-12-03 13:41:59 av florencia]

Oj ja ett svabbt svar blir så här

UTP kabel går ofta under bennämningen

koppar. KAT 5E.

Skillnaden mellan KAT 5 och KAT 6 ?

på KAT 5 kör man 100 MHZ KAT & 250 MHZ

den standarden är tyvärr ej klar.

Shawn,

Vi har nu Kat5, jag vet inte vad vi vinner på att uppgradera till Kat6.

Har du några förslag på företag som drar kablar?

[inlägget ändrat 2001-12-03 14:12:38 av florencia]

Vad jag förstod så har du inget alls på nya stället utan ska dra nytt där. Kat5 eller Kat6 gör ingen skillnad på den utrustning som du ska flytta (PCs, Servrar, Skrivare, Switchar mm). Däremot får du ett kabelnät som kan leva längre med kommande teknik. Dvs du kan succesivt byta ut ansluten utrustning utan att behöva dra nytt kabelnät så om ni tänker sitta i lokalerna några år så rekommenderar jag Kat6 speciellt om ni har krav på att kunna följa med dom senaste landvinningarna på tekniken.

---/samoht

100 användare känns som en rätt stor kåk. Ni bör planera in minst två stativ anslutna med fiber redan från början.

Betänk också att ni kanske vill ha två uttag på varje rum, då blir det 200 uttag totalt.

Man kan använda detta nätet för telefonin också, det är en smidig lösning som man borde beakta.

/A

Nu är det bestämt att vi ska ha kat6 plus fiber. Vi har fiber idag, så vi vill behålla samma prestanda på nätverket.

Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller fiber?

En del arbetsplatser är tänkta som öppet landskap, då tänker vi har något typ av TRÅDLÖS lösning. Har ni några ideer?

Tack

Florencia

• 2 weeks later...

Hej,

Jag har givetvis användning för mer ideer!

Några maskiner går på koax, men vi vill inte ha koax-utrutsning på korskoplingar, hur gör man då? Finns det något omvandlare från TJ till koax? det rör sig om 20 maskiner.

Vi måste ha också ha någon koppling mellan två kontor. Det gäller 8 användare som ska jobba distans och kunna läsa mail och komma på vår interna nät. Vi undersöker ISDN eller ASDL, skulle dessa lösningar klarar av 8 samtidiga användare?

Jag skulle starkt rekommensera att du byter nätverkskort i dina koax-maskiner. Jag tror att det finns adaptrar att köpa men kostnaden för dessa är troligen inte mycket lägre än att byta kort. Jag kan nästan garantera att du kommer att få problem med adaptrar. Om du räknar på vad ett produktionsbortfall och en eventuell tekniker för felsökning kostar per timma så är nya kort snabbt billigare.

För ditt fjärrkontor tycker jag att du ska titta på en VPN-lösning över internet, givet att du har internetkoppling på båda ställena.

---/samoht

Om distanskontoret ligger inom samma telestation som huvudkontoret är den bästa lösningen att slänga upp två basbandsmodem. SDSL rättare sagt.

xAVI heter ett fabrikat som har inbyggd router/brygga. Beroende på hur långt från varandra kontoren ligger och vilken kvalitet man väljer på modemem kan man komma upp i 2.3 Mbit/s åt bägge håll.

Modemen kostar mellan 4.000 och 10.000 kr/styck, Telia tar 3.500 kr för installation av koppartråden och därefter 200 kr/mån.

/A

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...