Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Att flytta ett nätverk

florencia

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar som drift tekniker på ett företag som har runt 100 användare.

Företaget har hittat nya lokaler och snart kommer vi att flytta dit. Det finns inga nätverkskablar dragen på lokaler.

Vi har runt 10 servrar hubar, switchar, en fast uppkoppling plus alla arbetsstationer som ska flyttas.

Jag behöver tips och råd för planering av flyttningen. Vad ska man tänka på? Tips på företag som drar kablar. Är det någon som har erfarenhet av att ha flyttat?

Tack

Florencia

[inlägget ändrat 2001-12-03 13:23:58 av florencia]

Hej !

Det beror ju var i landet du bor förstås ?.Det fysiska nätet som ska byggar ska iaf hålla KAT 5E eller ännu hellre KAT 6,beror lite på hur stor trafikmängd mm.Sedan spelar ju lokalens

storlek roll kopparkabel har ju en maxlängd på 90 meter.

MVH/Mats.

Vi kommer att ha fiber 1gb och TP kat 5 eller 6. Vad är det för skillnad?

Inga kopparkablar i alla fall.

Mvh

Florencia

[inlägget ändrat 2001-12-03 13:41:59 av florencia]

Oj ja ett svabbt svar blir så här

UTP kabel går ofta under bennämningen

koppar. KAT 5E.

Skillnaden mellan KAT 5 och KAT 6 ?

på KAT 5 kör man 100 MHZ KAT & 250 MHZ

den standarden är tyvärr ej klar.

Shawn,

Vi har nu Kat5, jag vet inte vad vi vinner på att uppgradera till Kat6.

Har du några förslag på företag som drar kablar?

[inlägget ändrat 2001-12-03 14:12:38 av florencia]

Vad jag förstod så har du inget alls på nya stället utan ska dra nytt där. Kat5 eller Kat6 gör ingen skillnad på den utrustning som du ska flytta (PCs, Servrar, Skrivare, Switchar mm). Däremot får du ett kabelnät som kan leva längre med kommande teknik. Dvs du kan succesivt byta ut ansluten utrustning utan att behöva dra nytt kabelnät så om ni tänker sitta i lokalerna några år så rekommenderar jag Kat6 speciellt om ni har krav på att kunna följa med dom senaste landvinningarna på tekniken.

---/samoht