Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering från Win XP till Win 98 ?


PB1

Rekommendera Poster

Jag har sedan ett tag sedan Win XP på min PC. Men nu vill jag ha Win 98 igen. Hur gör jag för att få bort Win XP ? Hur formaterar jag ? eller hur ska jag göra för att få tillbaka win 98 ??

snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Win XP inststallerades 'över' Win 98 och att denna därför inte finns kvar.

 

Sen beror det på om du har valt att formatera hårddisken till NTFS eller om du installerat på FAT-formaterad hårddisk.

 

1. Vid FAT:

 

Skapa en starddiskett, kan tex laddas från http://www.bootdisk.com. Boota från disketten. Formatera hårddisken med kommandot 'format c:'. För att starta win98 installationsprogram skriv 'd:\install' (om cd-enheten är d, annars motsvarande bokstav). Sedan är det bara följa instruktionerna.

 

2. Vid NTFS:

 

Förslagsvis använder du 'Partition Magic' för att konvertera tillbaka hårddisken till FAT. Detta går inte att göra med starddisketten, då DOS inte känner igen NTFS-partitioner.

 

Det finns säkert andra sätt att göra det på och flera andra program.

 

 

PS. Tänk på att du kommer RADERA ALLA FILER på hårddisken när du formaterar den. Säkerhetskopiera viktiga filer till en annan partition eller bränn på CD.

 

 

 

________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Skulle vara 'tufft' med några poäng. Förtjänar jag inte dem? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

As-tufft med poäng! Här får du ett! Det var ju dessutom ett föredömligt instruktivt inlägg du har gjort ;-)

 

/haxxe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar ;)

 

 

________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Skulle vara 'tufft' med några poäng. Förtjänar jag inte dem? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...