Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märks BadTrans-angreppet?


Chakotay

Rekommendera Poster

Trots att mina hemsidor på sin höjd har något dussintal besökare per dygn har jag redan fått flera mail med BadTrans där min adress av allt att döma kommit från hemsidorna, eftersom jag inte känner till personerna som anges som avsändare (men de kan via mina sökningar på Internet identiferas).

 

Kommer dessa personer upptäcka att deras datorer blivit smittade, om ingen informerar dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förhoppningsvis så märker dem det, men inte nödvändigtvis.

 

Vill du vara snäll så kan du ju skriva ihop ett standardbrev du kan skicka till dem, med länkar till information om BadTransII och Microsofts säkerhetsuppgradering.

 

Kom ihåg att ta bort det första underscore (_) som är i deras e-postadress när du svarar.

 

Du kommer förmodligen få tillbaka fler infekterade brev eftersom BadTransII förmodligen kommer svara på de brev du skickar.

 

Information om BadTransII:

http://www.viruslist.com/eng/viruslist.asp?id=4310&key=00001000130000100112

 

Microsofts säkerhetsuppgradering:

http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/q290108/default.asp

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det behöver en person inte själv använda Internet Explorer och Outlook-klienterna för att få datorn smittad och bli smittspridare, förutsatt att denne manuellt klickar igång det farliga attachmentet...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Fungerar som alla de andra virus som också försöker köra bilagan automatiskt. Är det någon där och kör den manuellt så kommer viruset naturligtvis att spridas vidare.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BadTrans tycks vara en mycket "framgångsrik" smitta, ty så snabbt och sänt i så många olika leveranser har aldrig någonsin tidigare obehagligheter kommit till mig.

 

Någon som vet om upphovspersonen spårats?

Brukar de få något straff?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De brukar inte få något straff, nej. Oftast är det inte lätt att spåra virusskaparna.

 

Är nog max en handfull som blivit straffade för det.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...