Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord i en zipfil?


Gunnar3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis laddat ner en stor zip-fil, servern har varit trög med många avbrott så det var skönt när filen var helt hemma.

MEN, den är lösenordsskyddad och jag känner förstås inte till lösenordet. Där jag laddat ner filen ifrån finns ingen man kan kontakta om man har frågor, tyvärr.

Frågan är nu hurpass klurigt ett sådant winziplösenord är att knäcka. Finns det ngt program som kan tänkas lösa det?

Jag har sett att man kan koppla ett lösenord till en viss zipfil, helt valfritt, och det är bara jag som känner till det. Väldigt enkelt att göra kopplingen, men det gäller att komma ihåg lösenordet!

 

Vore jättebra om det går att lösa på ngt sätt!

 

/GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anders,

 

Det verkar vara ett kompetent program. Dessvärre är jag inte beredd att betala 60+ dollar för det. Demo-versionen har den kraftiga begränsningen att endast den första filen i zip-filen fås fram. I winzip ser jag hur många filer zip-filen innehåller... och det är inte en(!).

 

Verkar inte så lätta att hitta en crack till det heller (så olaglig är jag)..

Visste du något mer program som man kan prova?

 

/GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det stora problemet är att om du inte har en väldigt tur och det är ett mycket kort lösenord kan du få köra lösenordsknäckningsprogramet i månader innan det ger något resultat..

 

Jag gav upp efter en vecka sist jag försökte komma åt en fil.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis 'Surfarn3' det tar ju mycket lång tid, lite beroende på vilka villkor man ställer, alltså vilka tecken den ska använda.

 

Så Gunnar3 säg att du tar 'ALLA möjliga tecken' som kan ingå i ett lösen och ett lösen är 7 tecken, betyder detta att det blir ca 70 BILJONER möjliga lösenord.

 

På min burk testar den ca 6 miljoner lösenord per sekund. För att testa 70 biljoner behöver jag ca 100 (hundra) dagar!!

 

För att tydliggöra detta ännu mera, så kan ett lösenord om 10 tecken ha '59e^18' möjliga kombinationer. alltså 1000 miljarder mer än med 7 tecken.

 

Knappast värt att vänta! ;) Men lycka till! Du kan ju alltid hoppas på att lösenorder endast består av bokstäver, då blir det 'lite' färre kombinationer!

 

PS. Jag testade på en AMD TB 1,33 Ghz.

 

 

 

 

Till er andra: Kan det här verkligen stämma? Blev själv 'lite' förvånad. ;)

 

 

 

 

 

________________________________________________

MagicBoy

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Skulle vara 'tufft' med några poäng. Förtjänar jag inte dem? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns (ibland) snabbare metoder för att knäcka en zip-fil. Om den/de filer du vill åt är lösenordsskyddade och det finns minst fem andra filer i zip-filen som inte är skyddade med lösenord (exempelvis några readme-filer eller annat) så går det att knäcka lösenordet till de skyddade filerna snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm.. sällan tjohoo.se strular... :P ser nu att de blockerar alla bilagor på grund av virus också... vafan.. jag brukar ju ofta skicka virus via dem! :P

 

Skaffade en annan snabb adress istället:

 

recv @ blah.helloworld.tc - eposta mig.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det låter konstigt...

 

Däremot så är known-plaintext attack relativt snabb.. alltså.. om du har en fil som finns krypterad i arkivet även okrypterad.

 

Är det något intressant i filen eller? Jag vill ha zip-filen! :)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så olaglig är jag ...

 

Misstänker att du varit på någon warezsida, de brukar kunna ha stora filer och vara väldigt belastade...

 

Ofta när de har lösenord på filerna så brukar lösenordet vara sidans namn, typ www.ice-warez.com

 

 

// Ulf

_______________________________________

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

 

[inlägget ändrat 2001-12-03 07:42:38 av Ulf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...