Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tystare grafikkort?


Nurbs

Rekommendera Poster

I mina försök att tysta ner PCn provade jag med att helt abrupt stoppa respektive fläkt under några sekunder för att ta reda på vilken fläkt som låter mest.

 

När jag jämför CPUn, nätaggregatet och grafikkortet, så är det faktiskt grafikkortets fläkt som låter mest irriterande.

Grafikkortet är ett Nvidia TNT2, med en väldigt liten och till synes billig fläkt.

När denna stoppades återstod endast ett mycket mer behagligt lågfrekvent ljud från de övriga fläktarna.

 

Burken har jag för övrigt stoppat i en IKEA-möbel som jag har klätt med ett antal ljuddämpande ”stötdämpar”-mattor.

Det blev ganska bra. Fick ner en del av surrandet.

 

Nu funderar jag på att uppgradera grafikkortet till ett Inno3D GeForce3 Ti200.

Förutom den bättre prestandan är ju fläktarna större på de nyare GeForce3-korten - vilket jag hoppas innebär tystare, mer lågfrekvent, oljud.

 

Min fråga är - kan det vara så väl att fläktarna på ett sådant kort låter mindre än mitt gamla TNT2 ?

 

/Nurbs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är ett Radeon 7500. Radeon har lägre energiförbrukning är Geforcekort och det sitter tysta ADDA-fläktar på dem.

 

Jag äger inget själv (än). Men enligt inlägg i mailinglistor från ägare av radeon 7500 - så är de mycket tysta.

 

[inlägget ändrat 2001-12-01 22:57:12 av VMS7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kyla lådan.

Jag hade själv ett arrangemang liknande det du beskrev. Utan kylning så blev det snabbt finsk sauna däri. Jag löste det med en 12 volts fläkt från en gammal datamaskin som som jag drev med en batterieliminator, ställbar mellan 3-12 volt. Vid ca 7v tryckte fläkten tillräckligt mycket luft för att kyla lådan men varvtales sjönk till knappt hörbar nivå. För att minimera fläcktljud vid in och utblås byggde jag skorstenar som fodrades med torpedväggs-ljuddämpare. Dessutom såg jag till att luftströmmen in i lådan blåste rakt på processorerna.

///j

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...