Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ATM / DSL ?

la_bomba

Recommended Posts

vad är ATM egentligen för något? har förstått att det ska ha något med "realtidstjänster" som ex. VOD (video on demand) osv.

sänds dessa signaler på samma frekvens som annan data? dvs. för i-net?

someone? :)

Beror på sammanhanget

ATM ver 1 = Asynchronus Transfer Mode

Kommunikationsprotokoll på låg nivå (jfr Ethernet, DSL, Token-Ring). Sök på nätet för mera info.

ATM ver 2 = Adobe Type Manager

Teknik/standard för definition/hantering av typsnitt/fonter i datorutrustning.

ATM ver 3 = Automatic Teller Machine

Bankomat på engelska (uttagsautomat)

---/samoht

tack igen pellefant :)

jag har som sagt inget DSL abbonemang än, funderar starkt på att byta från chello (senaste prishöjningen känns väldigt omotiverat..)

men iaf. anledningen till varför jag undrar allt detta är att jag har några idéer som borde kunna underlätta nätverk i hemmet (kanske även på andra platser..)

aber das ist top secret.. :)

en annan sak jag undrar är, jag har förstått att det finns en splitter som isolerar DSL signalen från telefonens freq. sitter detta i modemet eller på kontakten? nån som vet?

ps. p.fant : har prövat att söka på goggle, kunde inte hitta nåt användbart om splitters..

danke.

ps. p.fant : har prövat att söka på goggle, kunde inte hitta nåt användbart om splitters..

Hehe, jo splittern sitter i det första telejacket i lägenheten/huset. Därifrån drar man en vanlig tp kabel dit man vill ha modemet, och därifrån tp kabel till sin router.

Sedan går det ju vansinnigt smidigt att dela på linan ut. Har själv en bättre mängd datorer här i LAN som delar uppkoppling...

damn.. du e grymt snabb på att svara oxo..! :)

alzo, menar du att splittern bara sitter på ett jack? är den separat/flyttbar, eller nåt som installeras mer permanent?

haru nån mer info ang. splitters?

följer det med modemet? och vad finns det för anslutningarna på modemet (rent allmänt) vad har du för modem förresten..? :)

thanx for all the help man, du verkar veta vad du talar om!

Man önskar att man visste allt... ;-)

Splittern sitter tryckt rätt i första telejacket ja. Är en liten dosa med en teleplugg och ett RJ-45 uttag.

Är alltså flyttbar, men man skall INTE ha en telefon eller någonting annat inkopplat före den.

Japp, splittern följer med modemet. Packetet man fick innehöll splitter, modem, näteliminator till modem samt kabel mellan splitter och modemet är ett Orckit, som bara har en port in från modemet, en ut mot dator/router samt strömförsörjning.

trust me, you don't want to know everything.. ;)

ok. jag tror jag fattar,

men.. telepluggen som sitter på splittern, är alltså inte RJ11, utan en "riktig" telefonkontakt?

varharu för ISP förresten?

Kan förtydliga ytterligare. Splittern har en RJ-45 åt modemet, två stycken (line & tel) som båda går till telejacket, men kablarna sitter ju ihop i jacksidan så jag beskrev dem som en port tidigare. (line & tel går in i en kontakt av samma typ som étt vanligt modem brukar ha att trycka i telejacket. En sådan som man kan trycka en telefon i ovansidan av...)

Undras om det blev klarare förresten...

ISP:n är BoNet.

Bara en liten kommentar med risk för att verka dryg...

Kopplingen jack-splitter-modem sker via RJ 11 kabel. Från modemet och vidare till klienter, server, ftp, brandvägg, f-n och hans mormor så är det RJ 45 som gäller - iaf hos mig med ett Nokiamodem.

Kopplingen jack-splitter-modem sker via RJ 11 kabel. Från modemet och vidare till klienter, server, ftp, brandvägg, f-n och hans mormor så är det RJ 45 som gäller - iaf hos mig med ett Nokiamodem.

Säkert med Nokia, men inte här med Orckit, för här är det RJ-45. Däremot är det inte det mer utnyttjat än ett par i kabeln mellan splitter och modem.

Tja, man lär så länge man lever ! *S*

Vet att Nokia och Eriksson DSL modem funkar så iaf. Och nu så vet jag hur Orckit funkar också.

Lycka !

Fnul, the one and only !!

[inlägget ändrat 2001-12-01 21:49:13 av Fnul]

THANX FOR ALL THE HELP MATES!

på nästa Venture Cup, kommer ni kanske få se min idé..

tills dess måste jag tyvärr hålla käft..

OT. kan starkt rekommendera linus torvalds "pseudosjälvbiografi" [just for fun].

skön bok om hur han växt upp, linux och allt annat :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...