Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU temperatur

Gunnar3

Recommended Posts

Hej!

Jag har ju installerat en ny PIII/Celeron 800/100 med den gamla fläkten som satt på 400/66, Thermaltake golden orb heter den. I Biosen visas cpu-temp på ca 90 grader (!), medan om jag kör olika diagnostikprogram i windows så visar de ca 70-75 grader. Om man könner på flänsar och med fingret lite mot cpu-kanterna så känns det inte alls speciellt varmt. Först, vad bör man lita på i första hand? Tas tempen mha sensor inbyggd i cpú-kärnan så borde ju alla visa snarlika resultat, eller mäter programm/bios på olika sätt?

Även 72 grader låter mkt, men är det någon fara för processorn? Visst kanske den inte håller lika länge som en som kör i kanske 50 grader, men hur mkt ska de tåla?

Mvh Gunnar.

Hej Pellefant!

Är 72C för mycket?

Kylpastan verkar inte så fräsch, en del är bortskrapat och så. Eftersom jag inte vet vad pastan har för egenskaper så har jag inte räknat på vad den skulle göra för skillnad. Skillnad gör den ju dock men frågan är hur viktigt det är. Klart, bättre med än utan. Jag får iaf köra fram till nästa vecka då det finns möjlighet att köpa pasta och eventuellt en ny fläkt.

Jag är ganska kräsen vad gäller höga ljudnivåer. Fläkten som jag kör nu ska ligga på drygt 26db, vilket säkert är ganska lågt, men den är egentligen den enda förutom hårddiskarna som låter (hade varit skönt med ännu mer tystnad..).

Är det ngn som kan tispa om en bra tyst fläkt till Socket370/FCPGA? Den Celeron 850 jag provade var boxad med fläkt från Intel, den hördes inte alls med chassit på!! Suverän som sagt, men säkert inte så enkel att få tag på som lös del...(?)

/Gunnar.

Nja, 72 är väl varmt men inte för varmt. Att bioset säger så pass mycket högre tycker jag verkar oroväckande dock. Utan kylpastan får man för dålig överföring av värmen, så att flänsen kan vara sval men själva processorn het. Jag hade i din sits nog skaffat en tub och lagt dit fräsch pasta och sett om det gjorde någon skillnad.

Förstår dig ang. ljudnivåerna. Funderar själv på en pcislot-fläkt från http://www.kylning.com/, verkar tyst och kan nog hjälpa mig tror jag

Att BIOS ger högre värden än om man kör nåt program från Windows kan ha att göra med att det inte finns någon idle-funktion i BIOS (eller DOS), vilket det gör i Windows. Således ligger CPU och jobbar bra mycket mer utanför Windows vilket innebär att den blir varmare.

/A

Jaha, det visste jag inte. Låter lite primitivt men kan säkert vara så. Med min PII 400/66 låg jag kring 55 grader både i Bios och i Windows.

Fläkten jag använder säljs fortfarande och om den säger man följande:

"CPU Fläkt för socket 370 processorer (Intel Celeron, Intel FCPGA P3) och AMD K6 cpuer. Extremt bra kylning med mycket hög lufttillförsel. Enkel att montera med clip-on fäste. Kullagrad för extra lång livslängd och låg ljudnivå."

Inga dåliga vitsord tycker jag. Men det kan ju vara så att utan bra och tillräcklig kylpasta så kvittar det hur bra fläkten är... ska försöka skaffa lite sådant. Det finns säkert bra och dåliga pastor, precis som det finns bra och dåliga fläktar. Ska leta efter ngt bra!

/Gunnar.

Jo nu har jag installerat "CPU Cool" från download.com. Programmet får verkligen bra kritik och det verkar vara omfattande vad gäller funktioner.

Jag förstår inte riktigt allt i det som visas, bla visas 3st temperaturer, temp1, temp2 och temp3. Men var de mäts framgår inte! Likadant för fläktarna. Man kan gå in och döpa om varje del, tex temp1 till CPU-temp, men då måste man ju veta vilken som är just cpu-temp.

vet ngn hur man listar ut detta?

Den högsta som visas nu är temp2 (bara 34 grader!), medan de övriga två visar 28 och 30. Alltså inte i närheten av 72!

Det första programmet jag körde hette "Hardware sensor monitor", samt att Bios visade ännu högre. Mitt Bios litar jag dock inte på så mkt då det inte är helt stabilt (eg det kan hänga sig ibland när man är inne i konfig.).

Hmm, precis när jag postat detta inlägg kollade jag i programmet och då visade temp2 72! Kanske har med idle att göra och sånt...(?)

/Gunnar.

[inlägget ändrat 2001-12-01 16:28:00 av Gunnar3 ]

Angående BIOS:

Uppgradera BIOS så kanske den inte hänger sig. Och då kanske den visar 'rätt' temperatur.

MagicBoy

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Skulle vara 'tufft' med några poäng. Förtjänar jag inte dem? ;)

Inlagd Bios är den absolut senaste, och förmodligen den sista de släpper till mitt moderkort Abit BF6 som nu är ca 2 år gammalt. Om man jfr med manulen och hur många nya Bios de släppt till kortet så ser man snabbt att kortet har haft stor potential fram till idag, men att man nu nått gränsen mer eller mindre.

Ska köpa pasta på måndag!

Tack för tipsen, Gunnar.

Generellt så visar Biostemperaturen en högre siffra än windows temperatur-koll-program, för att det i den information som finns i biosen skall finnas en inbyggs säkerhetsmarginal. Jag tycker dock att marginalen mellan 70-90 grader är lite väl stor...

Hej igen!

Läget är följande:

De diagnostikprogram jag provat i XP visar samtliga 70-72 grader, programmen heter Hmonitor och CPUCool och verkar visa övrig info korrekt, men det behöver ju inte betyda något(?).

Bios har lugnat ner sig och visar nu varierande temperaturer mellan 35 och 40!! När jag känner mot processorkanten, och för den delen mitt på processorn när jag snabbt demonterat fläkten, så är det inte speciellt varmt, mer 35-40 än 72 eller 90!

Jag har köpt en ny fläkt idag som heter Molex och monterat den med mkt kylpasta! Den är lika sval som Thermaltake och verkar kyla ungefär lika bra. Den nya fläkten är otroligt kompakt med koppar mm och låter knappt ngt alls trots att den snurrar med 4500vpm, lite dyr dock (300)! Thermaltake är tyst men den här hörs knappt när man håller den ens i handen, och den blåser som f-n så den verkar göra sitt jobb ändå.

Om ingen annan anar oråd så litar jag nu på Bios och mitt finger, och kör på så här, datorn är helt stabil för övrigt.

Dock, installerade ett superprogram som heter "HARDINFO 2001 PRO" och ger ett fruktansvärt proffsigt intryck, den visar all hård-information både med siffror och grafik, mkt utförligt! Allt verkar stämma utan: CPU External MHz (142). Vad jag vet så kör jag i 800/100 och absolut inte i 142! Vad kan det komma sig..? Prova gärna att ladda ner programmet från www.download.com, det är otroligt bra!

/Gunnar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...